Den uutnyttede kraften

Den uutnyttede kraften

Forkynneren Harry Emerson Fosdick sto en gang ved Niagarafallene. Øynene hans sugde inn inntrykkene fra de majestetiske fossene. En venn sa til ham: «Du skjønner at dette er den største uutnyttede kraften i hele verden.» Fosdick svarte: «Nei, det er det ikke. Den største uutnyttede kraften i hele verden er bønnen.»

Vi skal nå høre noe av hva Jesus sa om bønnen, Matteus 7,7-12:

«Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for.

Eller er det vel et menneske iblant dere som vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk?

Når da dere, som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor mye mer skal da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham!

Derfor, alt dere vil at menneskene skal gjøre mot dere, gjør det også mot dem! For dette er loven og profetene.»

Tigging

Mange politiske partier har gått inn for å forby tigging på gaten. Jeg vil ikke ha noen mening om det. Jeg vil bare gjøre oppmerksom på at tiggere ofte omtales i Bibelen. De første formuleringene i teksten vi leste, kan knyttes til tiggernes verden. Jesus tok tiggerne som forbilder for å undervise om bønn.

Tiggere var isolert, kuttet ut fra støtte fra familien, som var den grunnleggende enheten for å overleve. Tiggere var syke, funksjonshemmede og ikke i stand til å arbeide. Tiggere var mennesker som hadde måttet flykte på grunn av kriger. Mange så på tiggere som å være under Guds dom. Hvis ikke de sto på og folk ga respons, ville de dø.

Tiggere kan ikke tillate seg å være stolte. Hvis du mangler noe, så ber du. Hvis du er bortkommet, leter du. Hvis du er på utsiden og ressursene på innsiden, så banker du på lukkede dører. Nøden driver deg fremover, og tiggernes opplevelse er bildet som ligger til grunn for Jesu tale. Han inviterer disiplene til å se seg selv som tiggere.

Hvis du ikke ser det slik at du ikke har det du trenger, og at Gud har alt du trenger, så vil du knapt lære å be. Å be er den ydmyke posisjonen som gjør oss alle til tiggere. Ingenting å tilby og med behov for alt. Det er ikke et bilde av velferdsmette nordmenn. Ærlig bønn tar livet av stoltheten.

Be, og dere skal få! Let, og dere skal finne! Bank på, så skal det lukkes opp for dere! Bønn er det eneste temaet Jesus tar opp to ganger i løpet av Bergprekenen. Dette viser at bønnen ikke kan erstattes av noe annet i en kristens liv. Det er visse ting Gud lar skje etter at noen har bedt. Ja, han lar det ikke skje uten bønn. Hvis vi vil ha fellesskap med Gud, og involvere Gud i vårt daglige liv, må vi be.

Som kommandoer

Det er tre verb i åpningsverset: Be, let, bank på. De står i imperativ. De er som kommandoer. De er som bud. Dermed må vi si at å la være å be er en synd. Du synes kanskje det er uvant å se det slik. Folkets leder Samuel sa: «Men jeg, det være langt fra meg å synde mot Herren ved å holde opp med å be for dere.» (1. Sam 12,23)

For øvrig var ordene vanlig i jødisk uttrykksmåte: Be, lete og banke på. Tre bilder, men samme sak. Hvem er du eller dere i dette? Svaret er: Alle og enhver.

Siden disse versene er i presens, kunne de like godt gjengis: Be og fortsett med å be, let og fortsett med å lete, bank på og fortsett med å banke på.

Den passive måten å uttrykke det på – så skal det lukkes opp for dere – er en from jødisk måte å vise til Gud uten å bruke Guds navn. Gavene blir gitt av Gud, for alle som ber, mottar fra Gud. Jesus så å si utfordrer tilhørerne til å eksperimentere med Gud. De kan gjøre forretninger med ham, være i stadig samtale Faderen, Sønnen og Den hellige ånd.

Hva som helst?

Er det snakk om en sjekk uten noe utfylt beløp? Kan vi skrive på hva vi vil? Kan vi be, lete og banke på etter hva som helst, og det blir gitt?

Nei, for Jesus taler i visdomsspråk. De foregående seks versene taler om når vi ikke skal dømme og når vi skal dømme. Å skjønne forskjellen krever den visdom som Gud gir til dem som ber, leter og banker på.

På samme måten knyttes bønnen til Guds visdom. Den rause invitasjonen til alle tiggere får oss til å spørre: Hvem er han som kan si det slik? Han er ingen automat eller ufølsom mekanisme.

En troende mann fortalte at han som barn ba faren sin om å få en ponni. Han kom ikke særlig langt med den bønnen. Pappa forsto hvor krevende det ville være å stelle en ponni året rundt. Det forsto ikke gutten. Men senere ba han Pappa hjelpe seg med å finansiere studiene. Da svarte han straks positivt og entusiastisk.

Gud er bedre enn de beste foreldre.

Vi trenger ikke overtale ham til å gjøre det som er best for oss. Han ønsker det mer enn vi. Jeg kan nesten se for meg at Gud vrir seg i hendene og undres hvorfor vi ikke har søkt hjelp fra ham tidligere. Jesus setter godt og ondt i tett rekkefølge. Han vil få fram at vi er i høy grad “blanda drops”. Men Gud ligner ikke oss når det gjelder dette. Gud er lys, det er ikke noe mørke i ham.

Alt det som er godt i livet ditt, stammer fra Gud. Barna våre kan finne at vi som foreldre er mottakelige én dag og avvisende en annen dag. Men slik er det ikke med den store Gud i himmelen som bare gir gode gaver til dem som ber ham. Grunnen til at noen av bønnene våre blir møtt av et «Nei» eller «Senere» eller «Det kommer an på», er fordi det er imot Gud Faders natur å gi slikt som ikke er godt. Når vi fortsetter å be og lete og banke på og søke Guds visdom, blir ønskene våre forvandlet til lengsler som Gud kan oppfylle.

Stein og brød, fisk og slange

Hvem vil gi barnet sitt en stein når han ber om et brød, eller en orm når han ber om en fisk?

Grunnen til at Jesus bruker bildene med brød og stein, slange og fisk, er at de ligner hverandre. De vanlige steinene i Galilea hadde omtrent samme størrelse og farge som små brød. Det ordet vi oversetter med slange, viser antakelig til en ål, som av jødene ble sett på som uren og ikke egnet til å spise. Fisk og ål ble ofte fanget i det samme garnet.

Når vi møter Guds kjærlighet, blir vi forvandlet. Jesus viser til Guds karakter, til forskjell fra verdslige foreldres problemer. Gud er ikke like grusom. Gud er som en god Far og mye mer!

Å be i Jesu navn er ikke å klistre et frimerke på bønnene våre før vi sender dem av sted. Det er så godt vi kan å be om det som ligger på Jesu hjerte og klinger sammen med hans ønsker.

Opphetet diskusjon

Det fortelles om en bonde i USA som opplevde en forferdelig tornado. Han hørte at den kom, så han skyndte seg ned i kjelleren. Uværet var helt uvanlig. Vinduer ble knust i huset hans, og taket forsvant. Låven ble blåst av sted, og bilen veltet. Etter at stormen var over, kom en nabo bort til kjelleren og ropte: «Er det noen der nede?» Bonden svarte: «Ingen her uten meg og Gud, og vi har en opphetet diskusjon.»

Vi lever i en falt verden. Jesus sier direkte: Dere som er onde. Vi er onde. Det onde er i oss. Hvis vi ikke gjør noe med det, så vil det onde lett ete om seg – så at vi blir helt onde.

Dermed er vi ikke pessimister. Vi ser ikke mørkt på livet og fremtiden. Men vi er realister. For å leve realistisk i denne verden har vi fått en stor gave: Bønnen som et takvindu - med lys ovenfra og blikk oppover.

Informere Gud?

Husk hva bønnen ikke er. Det handler ikke om å informere Gud. Noen ber: Herre, jeg vil gjøre deg oppmerksom på jordskjelvet i Japan forrige uke. De som ber slik, er de klar over at Gud vet alt?

En pastor i USA innledet et idrettsarrangement som ble sendt på tv, med å be. Han sa: «Herre, vi inviterer deg til å bruke litt av tiden i din travle timeplan til å være med oss en stund nå i kveld.» Noen sekunder senere ringte telefonen i presserommet. En eller annen sa: «Gud vil gjerne vite hvilken kanal dette arrangementet sendes på.» Slik kan man fleipe med forestillingen om at Gud ikke vet alt.

Ikke flykte fra arbeidet

Jeg vil også si noe annet viktig om det å be. Bønn er ikke å flykte fra arbeidet. Gud subsidierer ikke dovenskap. Han gjør ikke for oss det vi kan gjøre selv.

Vår nådige Gud er villig til å reagere positivt på bønnene våre i samsvar med sin visdom og kjærlighet. Når vi ber om noe som er i samsvar med hans vilje, ser han med velvilje på det. For han ville nok gjøre det i alle fall, men kanskje han ikke ville gjøre det før vi ba.

En åndelig leder har sagt det slik: Bønn er ikke å overvinne Guds nøling, men ta tak i hans villighet.” Jakob 4,2 sier: “Dere har ikke fordi dere ikke ber.” Bare tenk på alle de vidunderlige gavene Gud ønsker å drysse over oss, men vi ba ikke. Derfor ble det ingen anledning for ham til å gi oss dem.

I bønn til Gud kan vi puste i evighetens friske vårluft.

Det pustehullet som bønnen er, koster oss en viss åndelig konsentrasjon. Det er ikke lett for vårt gamle menneske.

Er bønnen i gang og i orden i livet ditt? Dermed noen ord om

Regelmessighet

Det ligger en gjentakelsesrytme i selve formen i formaningen: Be, så skal dere få, let, så skal dere finne, bank på, så skal det lukkes opp for dere. Bønnen bør være et fast punkt på dagsprogrammet vårt.

Nå kan det bli en fare med det regelmessige i retning av en mekanisk bønn.

Bønn er som åndedrett: Vi puster både inn og ut. Når det gjelder pusting, er det mange som ikke puster dypt nok, de er ikke nok i aktivitet til å bruke hele lungekapasiteten.

Pust derfor til bunns. Pust den innerste nøden og de dypeste lengslene for Herren.

Når vi puster ut fra dypet av sjelen vår, så kan vi lettere puste inn Guds fred, Guds kraft og Guds tanker for livet vårt. Så noen ord om

Utholdenhet

Ikke gi opp i bønnen. Nå måler ikke Gud våre bønner i meter eller kilo, slik at store mengder bønn skulle gi et bedre resultat. Men levende bønn har en dimensjon: På lang sikt. Når vi lever i bønn, kommer vi nær til Gud, og vi blir forvandlet til Guds bilde. Den forvandlingen har det evige med seg.

Vis utholdenhet særlig når du synes himmelen virker stengt. Det står ikke bare be og let, men det står også Bank på! Det vil si at ethvert troende bønnens menneske vil oppleve tider da himmelen virker stengt. Da kan djevelen sende oss tvilende tanker: Har ikke Gud noe annet å være opptatt av enn å høre på deg?

Noen sier: Jeg har også prøvd å be, vi ba om det og det, men Gud hørte ikke. Bønn er gammel overtro.

Husk at døren inn til Gud er aldri låst. Det er bare vi som tror det. Hold ut!

Vis frimodig tillit

Jesus sa: Når da dere … hvor mye mer skal ikke Gud da …

Vi skal be med frimodig tillit til at Gud har en god fars hjertelag og derfor vil gi barna sine gode gaver.

Far gir ikke steiner for brød eller slanger i stedet for fisk. Du trenger ikke overvinne hans nøling. Du kan gripe fatt i hans villighet.

OPL251

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone