Liten verden
Liten verden CCL/pixabay

Mindre verden – større oppdrag

«Aldri har verden vært mindre. Aldri har oppdraget vært større.» Følgende setning klistret seg fast i meg da jeg så en PR-video for en kristen ungdomsfestival. Festivalen vil møte ungdommer og studenter med kallet om å nå ut til verdens ender med budskapet om Jesus. Misjon altså.

En verden som aldri har vært mindre
Å nå ut til vår verden, din og min klode. Teknologi og transport har klart å krympe kloden. For 100 år siden brukte misjonærene sikkert en til to måneder å reise med seilskuta fra Stavanger til Madagaskar eller fra dampskipskaia i Oslo til Kina. Nå derimot, etter 10-20 timer på et fly så står du der med beina planta midt mellom folkeslag som trykker på sine Samsung-mobiler og iPader selv om alt annet rundt minner om bushen. Før så sendte vi håndskrevne brev til utsendingene med håp om å få et langt og sirlig skrevet brev tilbake etter noen måneder. Brevet fortalte om at afrikanske og asiatiske hedninger hadde rukket sine hender i været, gitt sine liv til Jesus og blitt døpt i hopetall. Men nå, selv mail er ikke moderne nok. På søndagsmøtet på bedehuset kan vi snakke med misjonærene på direkten via Skype. Verden har blitt så liten. Avstander viskes bort. Teknologien har tatt oss dit vi ikke trodde var mulig.

Et oppdrag som aldri har vært større
«Misjon» - det er nok bare å si ordet, så skapes gode eller dårlige følelser, positive eller negative assosiasjoner. «Misjon», ordet og saken ingen kan forholde seg nøytral til. For meg er «misjon» verdens beste ord og sak. Samtidig vet jeg at andre ville blitt mer enn glad hvis det som er så stort for meg kunne forsvinne fra jordens overflate. «Slik kulturimperialisme hører fortiden til. I vår moderne tid må ingen tro at deres tro er mer riktig enn andres. Så misjon? Nei takk!» Slik tenker andre.

I Matteus 28,18-20 leser vi de bibelversene vil kaller for misjonsbefalingen:
 18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, 20 og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!

Vi skal være forsiktig med å rangere ord og setninger av Jesus. Jeg tror likevel ikke jeg gjør Jesus noen urett hvis jeg hevder at dette må være blant «topp 3»-uttrykkene fra ham, «inner-tier» og «spikeren på hodet». For et oppdrag vi kristne til alle tider har hatt, nemlig å gå og nå ut til hele verden, ut til alle folkeslag! Døpe til og lære nye opp i den kristne tro.

Oppdraget har slik sett vært likt til alle tider. Hvordan kan noen da si at misjonsoppdraget er større enn noen gang? Hvor mange mennesker, eller hvor mange folkegrupper er unådde? Hvilke kriterier må oppfylles for at en folkegruppe skal havne i kategorien «unådd»? Misjonsorganisasjonen Tent skriver om «unådde folkeslag». De skriver at statistikker fra noe som kalles Joshua Project brukes som referansepunkt verden rundt. Folkeslag regnes som «unådd» dersom det har mindre enn to prosent evangeliske kristne. Ut fra et slikt kriterium er det i dag cirka 7.000 «unådde» folkegrupper av verdens totalt ca. 16.500. Dette utgjør ca. 40 % av jordens befolkning.
Det skulle bli ca. 3 mrd. mennesker som ikke har muligheten å bli kjent med Jesus og den kristne tro. Så selv om det blir flere og flere kristne på jorden, blir det samtidig flere og flere som ikke kjenner Jesus. Dette skyldes at folkeveksten er så stor. Jo sannelig – oppdraget har aldri vært større. Oppdraget handler om å nå mennesker med budskapet om Jesus. Ikke primært å starte aktiviteter, bygge gudshus eller arrangere flest mulig gudstjenester.

Et oppdrag av så store dimensjoner kan ta piffen og frimodigheten fra de fleste kristne.
En verden som har blitt mindre både når det gjelder teknologi, media og transport har gjort det lettere å fullføre oppdraget. At Gud alltid har lovet å være med, at Gud har fylt sin verdensvide kirke med Den Hellige Ånd, gjør at oppdraget ikke skal løses i egen kraft men i Guds kraft.

TRV 003

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone