Dele
Dele pixabay

Seire ved å dele

Hva liker du best av å få eller å gi? Hva gir deg størst glede av å beholde selv eller å dele med andre? Jeg vet hva jeg bør svare, men jeg vet også hvilket svar som finner best gjenklang i mitt egoistiske hjerte. Helt ærlig – vi liker nok best å få.

På en skoleavslutningsfest skulle jeg holde en tale med temaet «Seire ved å dele». Jeg måtte klø meg noen ekstra ganger i hodet og titte litt tomt ut i luften før jeg fant noen gode, ærlige og fornuftige setninger å skrive ned. For, det var så mye enklere å si noe om å seire ved å få og ved å beholde selv. Det ligger så naturlig for meg, og egentlig alle andre også, å glede meg mest over det jeg selv kan få. Men så, etter litt mer tid til å tenke, så jeg fordelene både jeg og andre har ved at vi framelsker å lære oss å dele. 

Hvordan kan du og jeg gjøre andre glade ved å dele? Fortell en god nyhet. Del en kjekk opplevelse du har hatt. Gjør en praktisk tjeneste for andre. Del kunnskap du har. Du blir ikke dårligere selv ved å gjøre andre gode. 

Hvilken glede har du og jeg av en seier hvis vi ikke har noen å dele den med? Tenk for eksempel på en fotballkamp, hvor mye kjekkere det er å oppleve en seier sammen enn alene. Det må være trist å ikke ha noen å dele verken tap eller seire med. 

For meg som kristen, handler «seier» først og fremst om den seieren Jesus vant. Han seiret over synden, over den onde og over døden. Jesus vant seier ved at han delte, at han gav sitt liv for utakknemlige mennesker, syndere som deg og meg. Han seiret ved å tape. Det så i alle fall ut som om han tapte da han døde på korset. Men tapet ble til seier. 

Jesus delte livet sitt, og han utfordrer oss til å dele. «Det er saligere å gi enn å få» (Apg 20,35) sa Jesus. «Saligere» kan også oversettes med «større lykke», å gi enn å få. Mitt egoistiske hjerte forteller meg at den største lykken er å få. Vi fødes som egoister, men Gud har en høyere standard for livet mitt; å være generøs, å lære å gi og dele med andre.  

Så delte du tid, krefter, penger og kunnskap med andre. Erfaringen du gjorde var at alle tjente på det. Du lærte mer, vennene dine lærte mer, barna du drev barneklubb for lærte mer og mottakerne av misjonspengene lærte mer om den kristne troen. Alle lærte at troens sentrum handler om at Jesus delte og gav sitt liv for oss. 

Smak på uttrykket «seire ved å dele». Jesus har seiret. Derfor vil vi dele. Jo mer vi deler, jo flere får ta del i hans seier. Du som har Jesus og den kristne troen i hodet og hjertet, du har fått del i en større seier, en seier med evighetsperspektiver. Lykke til med å dele og å leve for noe større enn deg selv. 

TRV 013

Av Svein Anton Hansen

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone