Kan velstående nordmenn komme til Himmelen? (Markus 10,17-27)
Pixabay/CCL

Kan velstående nordmenn komme til Himmelen? (Markus 10,17-27)

Ifølge Jesus skal det være vanskelig for den som eier mye å komme inn i Guds rike. For den som setter sin lit til rikdommen skal det nærmest være umulig. Så - er det i det hele tatt håp for nordmenn som ligger på verdenstoppen i inntekt og velstand?

Mange mennesker kom til Jesus med ulike spørsmål og problemstillinger de opplevde aktuelle i sine liv. For de aller fleste gjaldt det gjerne dennesidige utfordringer som helse, familiefeider, hvilke skikker man burde følge, spørsmål som gjaldt rett og galt. Jesus tok enkeltmenneskers spørsmål på fullt alvor. Han hjalp folk i deres hverdagsutfordringer. Men så en dag kommer det endelig en mann som ser lenger enn nesetippen sin og hverdagens trivialiteter. Han grubler på dette med evigheten, hvordan han kan få del i det evige liv hos Herren Gud. Endelig en som søker de store og eksistensielle spørsmål i livet! Endelig en som viser interesse for de åndelige sidene av dette livet! Vi leser om møtet mellom Jesus og den unge mannen i Markus 10,17-27:

17 Og da han gikk ut på veien, kom en løpende og falt på kne for ham og spurte ham: Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv? 18 Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud. 19 Budene kjenner du: Du skal ikke slå i hjel. Du skal ikke bryte ekteskapet. Du skal ikke stjele. Du skal ikke vitne falskt. Du skal ikke bedra noen. Hedre din far og din mor. 20 Han sa til ham: Mester! Alt dette har jeg holdt fra jeg var ung. 21 Da så Jesus på ham og fikk ham kjær. Og han sa til ham: Én ting mangler du: Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige. Så skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg! 22 Men han ble trist til sinns for dette ordet og gikk bedrøvet bort, for han var meget rik. 23 Jesus så seg omkring og sa til disiplene sine: Hvor vanskelig det vil være for dem som har rikdommer å komme inn i Guds rike! 24 Disiplene ble forferdet over hans ord. Men Jesus tok igjen til orde og sa: Barn, hvor vanskelig det er for dem som setter sin lit til sin rikdom, å komme inn i Guds rike! 25 Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike! 26 Da ble de enda mer forferdet og sa til hverandre: Hvem kan da bli frelst? 27 Jesus så på dem og sa: For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. For alt er mulig for Gud!

Fortellingen om den rike mannen og Jesus finner vi både hos Markus, Matteus (kap.19) og Lukas (kap.18). Hos Matteus omtales han som ung og rik. Lukas skriver at han var medlem av det jødiske råd. Så penger og posisjon var det minste problemet i livet hans. Eller - kanskje var det nettopp dette som ble hans store problem, at pengene styrte livet hans og ikke omvendt?

Halv- eller helhjertet?
Samtalen mellom mannen og Jesus starter i alle fall rimelig godt. Han tiltaler Jesus som «god», og mannen går rett på hovedsaken; spørsmålet om det evige liv. Ikke noe snikk-snakk her om vær og vind eller andre intetsigende tema.

Hadde de fleste av oss vært i Jesu posisjon, ville vi fort ha svart på mannens spørsmål med en teologisk utgreiing om syndsbekjennelse og at Gud tilregner en synder Jesu soningsdød som nok for å få sine synder tilgitt. Og ja, på en måte gjøre Jesus litt av det samme. Men Jesu måte å svare på treffer ikke først og fremst tanke og teologi, men derimot hjertet. Mesteren tester om mannen er hel- eller halvhjertet. Først lister Jesus opp fem av de ti budene, samt det store bud om å elske sin neste som seg selv, noe Matteus tok med da han skrev om dette møtet. Hedre far og mor, ikke myrde, ikke drive hor, ikke stjele og ikke lyve var budene Jesus holder opp foran den unge rike mannen.

Hvem kan virkelig stå foran han som til og med kjenner hjertets innerste holdninger, og så si at man har holdt alle disse budene hele livet? Neppe noen av oss. Men den unge rike mannen viser en frimodighet og freidighet som overgår de fleste. «Alt dette har jeg holdt fra jeg var ung av» utbryter han stolt, kanskje med et selvfornøyd smil om munnen. En rik ung mann, medlem av jødenes råd, klok og helt sikkert godt likt av andre. Selv Jesus får litt sans for ham. «Da så Jesus på ham og fikk ham kjær» skriver Markus (v.21).

Dermed har Jesus en siste test igjen, for å sjekke om mannens hjerte har en ekte og ærlig lengsel mot de åndelige verdiene. Testen går som følgende – «Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige. Så skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» (v.21). Den var verre å komme til rette med! Å gi fra seg alt en eier, selge det og gi det til andre mennesker, opptrer ikke Jesus vel urimelig her? Krever Mesteren ikke for mye av et menneske? Men Jesus var ikke ute etter mannens penger i seg selv. Jesus søkte et helt hjerte og ikke halvhjertethet hos mannen som ønsket å finne ut av hva han måtte gjøre for å arve evig liv.

Rik på penger eller Gud?
Ytre sett lyktes den unge mannen med å holde budene og dermed oppfylle den gammeltestamentlige loven. Han gikk sikkert de aller fleste religiøse mennesker en høy gang i det å holde Guds bud. Mannen trodde virkelig helhjertet at han klarte å leve etter Guds vilje. Men - Jesus la listen så høyt at han ikke hadde mulighet til å komme over Guds standard. Gradvis eller plutselig går sannheten opp for han, at han egentlig har et hjerte som elsker penger og eiendeler høyere enn Guds krav om helhjertet etterfølgelse. Det står at han går bedrøvet bort. Tilbake står Jesus, også han bedrøvet over et menneske som går bort fra Gud, kanskje tapt for alltid. Vi kan formelig se for oss at Mesteren, med tårer i øynene, snur seg til disiplene, og legger dem følgende alvorlige lærdom på minne: «Barn, hvor vanskelig det er for dem som setter sin lit til sin rikdom, å komme inn i Guds rike! Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike!» (v.24).

Også meg!
Fortellingen om den unge rike mannen er også fortellingen om mitt og ditt liv, om vårt møte med Guds krav og forventninger. Enhver Jesus-etterfølger gjør lurt i å stille seg selv følgende ransakende spørsmål: Hva teller mest i livet mitt? Hva trekkes hjertet mitt og lysten min mot? Er det penger, personer, posisjoner, popularitet, prestisje, eller ligger dette med Jesus og Guds rike fremst i mine tanker og prioriteringer? Guds bud, hans krav og lov avslører hva som egentlig bor i hjertet mitt. Loven fungerer som en lyskaster inn i en synders hjerte. Egoismen ligger i et hvert menneske sitt DNA. I vårt hjerte har Gud en utro venn, en som ofte kaster sine øyner mot penger og denne verdens goder. Et hjerte som setter sin lit til rikdom, setter tilværelsen på denne siden av døden foran det evige liv sammen med Gud i Himmelen.

Å bli frelst
Etter at Jesus hadde holdt denne utfordrende minitalen om å være rik på penger eller rik på et liv med Gud, kommer disiplene med et høylytt og tungt hjertesukk: «Hvem kan da bli frelst?» (v.26). De kjente godt sine egne egoistiske hjerter. De skjønte at det å komme inn i Guds rike nærmest var en umulig oppgave. Jesus sa faktisk at det var enklere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike. Disiplene forstod nok humoren i Mesteren sitt bilde med kamel og nåløye. Sagt med dagens språk: det er lettere å få en bil gjennom et nøkkelhull, enn å få en nordmann som lever for og av rikdom til å gå inn døren til Guds rike, til å leve som en Jesu etterfølger.

Den unge og rike jødiske rådsmannen startet samtalen med Jesus så godt. Han bøyde seg for Jesus. Han kalte ham både «god» og «Mester». Mannen søkte å løse livets åndelige problemstillinger. Selve spørsmålet han stilte Jesus er interessant: «Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» (v.17). I spørsmålet ligger en selvmotsigelse. Han spør om hva han må gjøre for å arve. Svaret er egentlig enkelt. Du trenger ikke gjøre noen verdens ting for å arve. Du må bare være barn, arving av de du skal arve fra. Barn arver sine foreldre uten at de trenger å gjøre noe som helst. Det handler om å «være» og ikke om å «gjøre». Derfor handler dette spørsmålet og denne fortellingen dypest sett om å innse at jeg ikke har mulighet til å frelse meg selv. «For mennesker er det umulig» sa Jesus. Heldigvis fortsatte han: «… men ikke for Gud. For alt er mulig for Gud!» Å frelse mennesker, det er Guds spesialitet. Han er suveren på dette området. Bare han kan frelse, til og med rike nordmenn som legger ned sine liv og søker den rikdommen Gud kan gi.

BS 2325

Spørsmål til samtale eller selvrefleksjon:

  • Hvilke spørsmål ville du ha stilt Jesus om du møtte ham ansikt til ansikt?
  • På hvilke områder i livet kjenner du på halvhjertethet?
  • Er det i det hele tatt mulig å være en helhjertet etterfølger av Jesus? Krever egentlig Gud «helhjertethet» fra vår side?
  • Hvorfor er det umulig for menneske å frelse seg selv, og hvorfor er det mulig for Gud å frelse oss?

Av Svein Anton Hansen, 4.søndag i treenighetstiden, publ. 21.juni -23

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone