Å lengte etter en ny himmel og en ny jord
pixabay

Å lengte etter en ny himmel og en ny jord

Ordet «himmellengsel» virker kanskje museumsaktig og livsfjernt. Men, det er virkelige saker dette handler om.
Svein Anton Hansen, publ. 02.sept.-19

Akk! Jeg har glemt å sette opp et slikt «Reklame, nei takk!»- skilt på postkassen min. Derfor har det blitt noen kilo med reklamepapir som postkassen har måttet bære de siste årene. Spesielt i måneden rundt nyttår dumper det ned glanset papir som roper om «Juletilbud», «Romjulsslag» og «Nyttårssalg» på alt fra elektriske artikler til stueinventar. Hva med en ny sofa til sterkt nedsatt pris, eller en ny TV med høyere oppløsning, større og flatere skjerm? «Because you deserve it!», «fordi du fortjener det» smisker reklamen! Men, den går jeg jo ikke på ... tror jeg. 

Å få nye ting oppleves kjekt her og nå. Men, blir vi lykkeligere av det i det lange løp? De fleste av oss vet at lykken ligger andre steder enn i den siste versjonen mobiltelefon eller stolen med de moteriktige fargene og mønstrene. 
I reklamehaugen lå et bokblad. «Lengt mindre. Lev mer!» var tittelen på en av årets bøker. Boken handlet om å være tilstede i sitt eget liv. Budskapet var: bedre å leve enn å hele tiden lengte etter noe som kanskje ikke kommer likevel. Sant nok.

Samtidig så trenger vi å lengte og å vente. Bibelen forteller meg at dette livet ikke varer evig. Ikke bare vil livet mitt ta slutt, men også denne jorden vil en dag ha sin siste virkedag.
Vi møter uttrykket «en ny himmel og en ny jord» i Bibelen. Peter skriver: «Når alt skal gå i oppløsning, hvor hellig og gudfryktig bør dere da ikke leve, mens dere venter på at Guds dag skal komme, og fremskynder den. Da skal himlene fortæres av ild, elementene brenne og smelte. Men vi ser fram til det han har lovet: en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.» (2.Pet.3,11-13)
«Mens dere venter» og «vi ser fram til» uttrykker himmellengsel. Ordet «himmellengsel» virker kanskje museumsaktig og livsfjernt. Men, det er virkelige saker dette handler om. Himmelen er reell, ja, faktisk mer virkelig enn jordelivet. For Gud bor i Himmelen og han er mer virkelig enn oss mennesker. 

Gud har et problem. Hvordan skal han få ufullkomne mennesker inn i sin fullkomne himmel? For hvis han uten videre tar meg inn i himmelen, så opphører himmelen å være fullkommen. Egentlig er dette vårt problem mer enn Guds problem. Hvordan i alle dager skal vi klare å komme oss til himmelen? 
De gode nyhetene er at Gud selv tar ansvaret for menneskenes problem. Problemløseren heter Jesus, og løsningsmiddelet heter tro på kors og oppstandelse. Jeg tror at Jesus både er veien til og selve den nye himmelen og den nye jorden. «Himmelen for meg det er Jesus. Evigheten er der han er. Herligheten er i hans nærhet. Himmel er å være der,» heter det i en barnesang. 

Den nye sofaen, iPhonen og flatskjermen vil en dag bli gamle, gå i stykker og slutte å fungere. Himmelen derimot vil alltid bestå og oppleves like ny, hver dag. 

TRV 043

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone