Prosent kristen?
pixabay

Prosent kristen?

Forkynneren fikk et spørsmål han trengte noen sekunder både for å forstå og gi et fornuftig svar på.
Svein Anton Hansen, publ. 13.nov.-20

En forkynner i midten av 40-årene skulle prøve seg i en ny frivillig tjeneste. Menigheten hadde startet en kafé som etter hvert hadde blitt populær blant innvandrere i byen. En dag han stod bak bardisken kom en mann fra Nord-Afrika og ville bestille en kopp kaffe. De ble stående ved disken å snakke om løst og fast. Muslimen fra Nord-Afrika forstod snart at mannen som serverte ham kaffe var en kristen som tok troen seriøst.

Ett av spørsmålene muslimen stilte hadde forkynneren aldri før fått: «Hvor mange prosent kristen er du?» «Prosent kristen»? Det gikk noen sekunder før forkynneren virkelig forstod hva mannen fra Nord-Afrika egentlig spurte om. For en muslim handler det meste i livet om religion. Mange muslimer kan tenke at 10 % av livet mitt er privat, mens de resterende 90 % kommer inn under det religiøse liv. Det muslimen egentlig var ute etter var å få vite hvor alvorlig den kristne mannen tok troen sin. Er du blant de som går i kirken en dag i uken og lever resten av uken i den private sfære? Eller, er du blant dem som slipper Gud og troen til flere dager i uken?

Det gikk fortsatt noen sekunder før den kristne mannen fikk formulert et fornuftig og ærlig svar. Forkynneren svarte: «Jeg ønsker å være 100 % kristen.» Så forklarte han muslimen at den kristne troen ikke handler om at mine gjerninger og religiøse praksiser avgjør hvor mange prosent kristen jeg er. Nei, Gud gjør alt 100 %, han gjør alt fullstendig. Kristen tro handler mer om hva Gud har gjort for meg i Jesus Kristus, enn hva jeg kan gjøre for ham.

Bibelen sier at «Derfor kan Jesus også fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham.» (Hebreerne 7,25). Gud frelser fullt og helt, ikke stykkevis og delt. Gud gjør alt 100 %, og frelsen er 100 % Guds verk.

Kaffekoppen ble servert og trolig også drukket mens hode og hjerte hadde fått en ny tanke å forholde seg til. Kristentro måles ikke i prosent. I troen på Jesus er jeg fullt og helt frelst.

TRV 075

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone