Jakobs drøm og himmelens port

Jakob ... kom til et sted hvor han ble natten over, for solen var gått ned. Han tok en av steinene der på stedet og la den under hodet, og så la han seg til å sove der.

Da hadde han en drøm. Se, en stige var reist på jorden, og toppen nådde til himmelen. Og se, Guds engler steg opp og steg ned på den. 

Og se, Herren stod over den og sa: Jeg er Herren, din far Abrahams Gud og Isaks Gud. Det land hvor du nå ligger, vil jeg gi deg og din ætt ... Og i deg og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes. 

Se, jeg er med deg og vil bevare deg hvor du går, og jeg vil føre deg tilbake til dette landet. For jeg vil ikke forlate deg før jeg har gjort det jeg har sagt deg. 

Da Jakob våknet av sin søvn, sa han: Sannelig, Herren er på dette sted, og jeg visste det ikke ... Her er sannelig Guds hus, her er himmelens port. 

1 Mos 28,10–17

(Teksten fortsetter under bildet)

 

Jakobs drøm og himmelens portJakob og himmelstigen

 


Jakob var en sammensatt personlighet – lur og beregnende, flink til å sno seg. Men i motsetning til sin bror Esau, ville han gjerne ha med Gud å gjøre. Mens Jakob var på flukt, la han seg til å sove og fikk den merkelige drømmen, der han så himmelstigen med engler. 

Jakob hadde et hjerte som vendte seg til fedrenes Gud for å be om hjelp. Herren svarte med å gi ham rike løfter: «Se, jeg er med deg og vil bevare deg hvor du går ...» 

Midt i hverdagen kan vi oppleve himmelstigen, broen mellom himmel og jord. Guds hus og himmelens port er tett ved oss – og vi vet det ikke! 

Inviter Herren inn i livet ditt, så kan du bli hjulpet til å få himmellyset over hverdagen.

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone