En from pepperboks og vann i bensinen

Fariseerne ga til templet ti prosent av alt de hadde - også fra pepperboksen. De ba til Gud på gaten - så folk skulle bli inspirert til å be mer flittig.

De hadde innført regler om å kutte ut måltidene to ganger i uken, for Guds skyld. 

Fariseerne ville være utskilt og annerledes - for å tjene Herren. I og for seg en utmerket målsetting. 

Men det meste av det Jesus sa om fariseerne, var kritisk. For når de fornektet seg selv, begynte de lett å dyrke seg selv. Forbilde-fromheten slo lett over i utstillings-gudelighet. 

For fariseerne ble det viktigere å finpusse garasjeporten enn å kaste pill råtten mat fra kjøleskapet. 

Jesus advarte mot det selvopptatte, skryt-søkende sinn, som er mer fascinert av ære blant mennesker enn sannhet innfor Gud: 

"Når dere faster... vask ditt ansikt, så ikke menneskene ser at du faster, men bare din Far...", sa han. 

For de mange som ikke kan si "når jeg faster...", er dette aktuelt likevel, for det handler om motivene våre, de innerste hensiktene. 

Å redusere forbruket er bra. Å rydde opp og hive ut for å øke plassen for hva Gud vil med livet mitt, jo, dette er en aktuell og tjenlig faste. 

Men må jeg annonsere det til andre? 

Hvorfor blir det så om å gjøre å se begredelig ut for å vise hvor kristelig jeg er? Tror jeg at generell livsfornektelse styrker mitt åndelige selvbilde og lokker mennesker til Gud? 

Feil, sier Mesteren, - så ikke menneskene ser... 

En sann faste kan virke som et åndelig drivstoff. Men stolthet, selvdyrkelse og hykleri er som vann i bensinen. 

Matt 6:16-18

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone