Mennesket mellom maktene

Hva er en fristelse? - Jo, en fristelse er: "Ett kakestykke til", svarte en tykk venn av meg. Slik kan vi smile bort selve rottefella i menneskelivet.

For fristelsen er det nifse, onde innfallet, den kvikke lysten til å gjøre det gale, den overtalende unnskyldningen for at jeg kan fullføre nettopp det som er råttent. 

Mange subbet uti og sitter fast i fristelsenes hengemyrer. Altfor få setter opp advarselsskilter på de myrene. 

"Mennesket mellom maktene," heter en bok jeg er fascinert av. 

Er vi bare brikker i et spill? Blir vi skaltet og valtet med av engler og demoner? Hvis Gud virkelig er god, hvorfor sikrer han ikke løvehulene med solide gjerder? 

Spørsmålene overstiger spalteplassen. Men Jakob har en tankevekkende lærdom: 

"Ingen som blir fristet, må si: Det er Gud som frister meg! For Gud blir ikke fristet av det onde, og selv frister han ingen. Men enhver som blir fristet, dras og lokkes av sin egen lyst." 

Ondskapen bor i meg selv. Krefter utenfra tenner lett lysten i meg til å synde. Og sterke sider som jeg ikke passer på, kan fort bli min svakhet. Mange falt der de var sterke, ikke der de var svake. 

Fristelsene er farlige, ja livsfarlige. Har du ikke tenkt å handle med djevelen, så hold deg derfor langt unna butikken hans. 

Lær deg å si nei til den onde, og heller tilkalle hjelp fra Jesus når fristelsene kommer. 

Kanskje koster det deg lidelse. Likevel, ved å lide kan du unngå å synde, men ved å synde kan du ikke unngå å lide. 

Jak 1:13-14

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone