Hvem vil bøye seg?

En gang hadde Josef en drøm som han fortalte sine brødre, da hatet de ham enda mer. Han sa til dem: Vil dere høre en drøm som jeg har drømt?

Vi holdt på med å binde kornbånd midt ute på åkeren. Da reiste mitt kornbånd seg opp og ble stående oppreist. Og se, deres kornbånd stilte seg rundt omkring det, og de bøyde seg for mitt kornbånd. 

Da sa hans brødre til ham: Skal du kanskje være konge og herske over oss? 

Siden hatet de ham enda mer for hans drømmer og for hans ord. 

Og han drømte enda en annen drøm og fortalte den til sine brødre. Han sa: Nå har jeg drømt enda en drøm! Se, solen og månen og elleve stjerner bøyde seg for meg. 

Da han fortalte dette til sin far og til sine brødre, skjente faren på ham og sa: Hva er det nå for en drøm du har hatt? Skal vi virkelig komme – jeg og din mor og dine brødre, og bøye oss til jorden for deg? 

1 Mos 37,5–10

(Teksten fortsetter under bildet)
 

Hvem vil bøye seg?Hvem vil bøye seg

 


Josef kunne ikke noe for at han fikk merkelige drømmer. Heller ikke kan en ung gutt kritiseres for at han delte opplevelsene med sine nærmeste. 

Men brødrene og foreldrene klarte ikke å godta at yngstemann en gang skulle opphøyes. Derfor kastet brødrene Josef i en brønn, før de ombestemte seg og solgte ham som slave til Egypt. 

Så hendte det som ingen kunne tro: Josef ble opphøyd til redningsmann, mens familien måtte sulte og be om hjelp. 

Josef ble dermed et forbilde på Jesus. Han ble foraktet og forkastet, men Gud opphøyde ham til stor ære. Han ble redningsmannen for alle dem som vil ta imot hjelpen fra ham. 

Josef måtte lide år i ensomhet. Familien måtte ydmyke seg. Det ble et forlik som kostet mye fra begge sider. 

Om vi bøyer oss for ham som Gud har opphøyd, er veien til redning og frelse åpnet også for oss. 

Du kan bli hjulpet av en Gud som villig tar imot enhver som ber om nåde og hjelp.

 

 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone