Vi fikk valgmulighetens gave

"Søk det gode og ikke det onde, så dere får leve. Da skal Herren, hærskarenes Gud, være med dere," sa Gud gjennom profeten Amos. Livet stiller oss uavbrutt på valg.

Gud tok menneskeheten helt ut på alvor da han ga oss valgmulighetens gave. Herren behandler oss kanskje mer verdig og seriøst enn vi selv, for ofte lar vi bare miljøet eller samfunnet velge for oss. 

Når profeten Amos formidler Guds appell om å søke det gode og ikke det onde, vil vi helst gjøre det vrient. Vet vi alltid hva som er godt og hva som er ondt? spør vi. 

Normene er gitt i de ti bud. En verdi bak disse er kjærligheten til Gud og vår neste. 

Bygger vi valgene våre på klare og gode prinsipper, blir mange avgjørelser enkle. Slik er Herren, hærskarenes Gud, med og støtter dem som vil leve slik han ønsker. 

Likevel diskuterer vi side opp og side ned om prinsippene bak etikken. Da kan vi skjære gjennom med å spørre: Vil vi egentlig velge det gode? 

Det fins en vilje til opprør i hvert menneske. Den onde makt, djevelen, har til hensikt å ødelegge, og han slår seg sammen med krefter i denne verden. 

Djevelens program fører til evig død. Det er dette Gud gjerne vil befri oss fra. 

Herren ønsker det gode for oss. 

Jeg er overbevist om at alle himmelens hærskarer er opptatt av at mennesket skal ha det godt. 

Gud er kjærlighet. Herren advarer mot det onde - ikke fordi han vil ta fra oss fordeler, men fordi han som har skapt oss, vil gi det beste, ja det evige livet. 

Søk da det gode, og ikke det onde! Det høyeste gode som er mulig å velge, er å tro på Jesus Kristus, som frelser fra ondskapens overtak i livet ditt. 

Amos 5:14

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone