Ikke bare engler, men Jesus selv

"Naar jeg lægger mig til Hvile, Tretten Engle om mig staae," skrev Henrik Wergeland. Det er populært å høre om engler. Bøker om engler og engleopplevelser selger godt.

Englefigurer og englebilder får sin renessanse. 

Det er mye positivt med dette. For Bibelen omtaler ofte de himmelske vesenene. De er sendebud og hjelpere, og troende mennesker kan regne englene som en del av Guds velsignelser. 

Men vi må ikke tro at Jesus ble til en engel da han sto opp fra de døde. Noen religioner og sekter hevder noe i den retning. Men da har de hoppet bukk over at Jesus uttrykkelig avviser en slik tolkning. Historieskriveren Lukas forteller: 

"Mens de talte om dette, stod han selv midt iblant dem og sa til dem: Fred være med dere! Men de ble forferdet og fylt av frykt og trodde det var en ånd de så. Han sa til dem:... Se mine hender og føtter, at det er meg selv! Rør ved meg og se! For en ånd har ikke kjøtt og ben, slik dere ser at jeg har... De gav ham da et stykke stekt fisk og noe av en honningkake. Og han tok det og spiste mens de så på." 

Jesus hadde en virkelig og fungerende kropp også etter oppstandelsen fra de døde. Legemet hans var nydannet av Gud, kroppen lignet vår kropp, men hadde egenskaper slik at den kunne bevege seg gjennom dører, forsere avstander og gjøre seg usynlig. 

De tretten englene som Wergeland skrev om, skal vi ikke forakte. Usynlige ånder er i virksomhet. 

Men Jesus er slik de troende skal bli etter oppstandelsen: Med håndfast, materiell kroppslighet. 

Ikke bare engler, men en usynlig Herre og bror går ved vår side. Og en dag skal vi bli som han. 

Luk 24:36-43

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone