De hører ikke etter

En barbent, afrikansk gutt ble mobbet fordi han var en kristen. En dag sa kameratene til ham: "Hvis Gud virkelig er glad i deg, hvorfor sørger han ikke bedre for deg?

Han kunne jo for eksempel si til en eller annen at han skal gi deg et par sko?" 

Gutten ble taus en stund. Så sa han med tårer i øynene: "Jeg tror at Gud sier det til noen, men de hører ikke etter." 

I det samfunnet vi lever i, blir vi mindre og mindre vant til å adlyde ordre og vise lydighet mot autoriteter. Alt blir omgjort til tilbud og lyst, innfall og lønnsomhet. Ordet lydighet er nesten satt på museum. 

Men overfor Gud kan vi ikke avskaffe lydigheten. Hvis vi gjør det, blir troen også tåkete. Kierkegaard sier at "det er så vanskelig å tro fordi det er så vanskelig å adlyde". Ja, Bonhoeffer går enda lenger når han sier at "klagen over manglende tro kommer alltid av manglende lydighet." 

Gud sier noe til oss, men vi hører ikke etter. Det gjelder for eksempel misjonsbefalingen. Jesus Kristus, som har all makt i himmelen og på jorden, har gjort seg avhengig av at kristne er lydige, når han befaler: 

"Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler...se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!" 

Ordren er gitt til alle Jesu etterfølgere. Alle kan ikke reise ut, men alle kan være med i en sendetjeneste. Guds menighet i verden er kalt til stadig å være i bevegelse, til oppbrudd, til innsats på nye steder og blant nye mennesker. 

"Ethvert Fadervår med sitt "Komme ditt rike" er et hykleri om vi ikke selv vil ofre noe for at det skal komme," sier Luther. 

Lydighet er bedre enn offer. Gud vil være med dem som går. Jo mer vi er lydige, jo mer gir han kraft og velsignelse. 

Matt 28:19-20

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone