Ordene som gir helse, liv og mot

To ting vil Gud oppnå ved å gi oss ordene sine gjennom Bibelen. Han vil at vi skal ta imot tilgivelse for alle syndene ved å tro på Jesus Kristus. Dessuten vil han rettlede slik at vi kan leve godt som Guds barn i verden og gjøre det Han vil.

Disse enkle sannhetene vil vi lett forkludre. 

Livets feilskjær vil vi ordne opp i på egen hånd. Vi prøver å rettferdiggjøre oss selv og kaster skyld på andre. Eller vi forsøker å sone ved å bli ekstra ydmyke, ved å gjøre noe edelt, eller ved å vise stor aktivitet i kristent arbeid. 

Men Bibelen inviterer til det enkleste: Å tro på Kristus, han som lover tilgivelse for syndene. 

"De ord som jeg har talt til dere, er ånd og er liv," sier Jesus. 

Ved å høre og tro de nyskapende, sterke og tilgivende ordene fra Herren får du nøkkelen til et liv i frihet. 

Det andre Bibelen vil lære oss, er hva som er viktig i vår levemåte. Jesus refset fariseerne fordi de ga ti prosent av krydderet til Gud, men lot være å bry seg om det som betydde mer: Å vise rettferd, barmhjertighet og troskap. 

Vi kan komme til å tenke at millimeter-rettferdighet overfor andre, grenseløs lojalitet mot religiøse meninger, en ytterst passiv søndagsfeiring og et fromt språk gir oss noen ekstra pluss i det himmelske regnskapet. 

For vi er stadig like trege til å begripe at vi kan feire gudstjeneste for Herren ganske enkelt ved å være trofaste, flittige og greie studenter, arbeidere, mødre, fedre og medmennesker i denne verden. 

Jesu ord er en kilde for ånd og liv. Ja, ordene fra ham gir helse, trygghet og mot. 

Menneskemeninger om religiøs levemåte gir det motsatte. De er et oppkomme av noe som binder og er dødt. 

Derfor liker jeg Eyvind Skeies undring over Ordets egenskaper: 

Å denne kilde, ren som paradiset,
den springer frem her like ved min fot.
Og denne strøm fra dine dype brønner
gir meg tilbake helse, liv og mot. 

Joh 6:63

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone