Å tro med fingrer og hender

Det finnes museer og opplevelsessentra som er spesielt innrettet for blinde og svaksynte. Kunstverkene kan berøres, lyder og vind bidrar.

Og gjestene kan bruke alle sansene for å få del i formidlingen av skjønnhet og verdier. På den måten etterlignes selve naturen, som taler til oss over et bredt register. 

Jo, vi kan utforske mye her i verden. Ved hjelp av en prøvende finger og en bekreftende hånd kan vi bli engasjert med hele oss. 

Jesus inviterer til å ta slike skritt i forholdet til seg. 

Kanskje har du merket en utstråling fra denne merkelige mannen, han som fascinerer med sine kjærlighetsgjerninger og sine sterke og milde ord? Kom bare nærmere! Prøv med fingertuppen, gi ham hånden, la det stå til! 

Disippelen Tomas har et navn som betyr tvilling. Tomas har sin tvilling i alle tider: Søkende personer som merker utstrålingen fra Jesu person, men som vil teste med finger og hånd. Herren er glad i slike tvillinger. 

Etter at Jesus var stått opp fra de døde, sa han til Tomas: 

"Rekk din finger hit, og se mine hender. Og rekk din hånd hit, legg den i min side, og vær ikke vantro, men troende!" 

Tro er å kjenne og oppleve, merke og få bekreftet: Han er den han er, han holder hva han har lovet. 

Han har naglemerker i sine hender. De står der som vitner om en død på korset som gir soning og signing. Han har sår i sin side. 

Med en håndflate kan du føle nærheten til et hjerte som blør for verden. Han har levende ord som går ut av en levende munn: Vær ikke vantro, men troende! 

Joh 20:27

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone