Gode ord som gjentas, gir ny glede

- Alt er allerede sagt, men fordi ingen hører etter, må det alltid gjentas, smilte en vismann. At vi trenger å høre gammelt nytt en gang til, er ikke bare et problem.

Når så mange inntrykk strømmer mot oss, gir det stor glede å bli minnet om sannheter som er gode, sterke og løfterike. 

Svakhetene våre står i kø: Vi forstår ikke, vi glemmer, vi følger ikke ordene i praksis. 

Derfor må alle gode ord gjentas. Det vi har hørt før, kan bli som nytt for oss. Gjentakelse er mor til all læring, sa de gamle. 

Noen sier at de ikke gidder å gå på kristne møter og gudstjenester, for de har hørt alt sammen før. Apostelen Peter møtte nok også tanker om at det måtte være grenser for hvor ofte ting tålte å gjentas. Han skriver: 

"Mine kjære! Dette er alt det andre brevet jeg skriver til dere. Begge to er skrevet for å vekke deres rene sinn ved min påminnelse, så dere minnes de ord som de hellige profeter før har talt, og det bud deres apostler har brakt fra Herren og Frelseren." 

Apostelen ville minne sine tilhørere på det de allerede visste. De hadde hørt budskapet fra profetene. De kjente budene som var gitt gjennom apostlene. Ved at Peter gjentok det gode budskapet, ble det fornyet for dem som hørte det. 

Og ordene hadde en oppgave. De skulle vekke opp til å leve et rent og gudfryktig liv - i tanker, ord og gjerninger. 

Tro aldri at du er utlært. Vær glad for at Gud har tålmodighet med deg slik at han gjentar budskapet sitt - gang på gang. 

Gled deg over at de gamle sannhetene kan bli nye når du hører dem igjen. 

2Pet 3:1-2

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone