Den barmhjertige samaritan

En mann gikk fra Jerusalem ned til Jeriko, og han falt blant røvere. De både kledde av ham og slo ham og gikk bort og lot ham ligge igjen halvdød.

Nå traff det seg slik at en prest dro ned samme veien, og han så mannen og gikk forbi. Likeså kom en levitt til stedet og så ham og gikk forbi. 

Men en samaritan som var på reise, kom også dit mannen lå. Og da han så ham, fikk han inderlig medynk med ham. Han gikk bort til ham og forbandt sårene hans og helte olje og vin i dem. Og han løftet ham opp på sitt eget dyr og førte ham til et herberge og pleiet ham. 

Luk 10,30–34

(Teksten fortsetter under bildet)
 

Den barmhjertige samaritanDen barmhjertige samaritanen

 

Vi må ikke tro at alle prester og levitter var kalde og uten kjærlighet. De fleste var gode mennesker. Det Jesus var opptatt av da han fortalte denne lignelsen, var den holdningen mange hadde. Folket fra Samaria ble stort sett foraktet og avvist som onde og udugelige. 

Så snur Jesus verdiene på hodet og løfter opp én av dem som ikke ble regnet med. 

Samaritanen ble et forbilde i medmenneskelig omsorg. Han gikk ikke med åndelige skylapper, han så og la merke til den som var i nød. Han fikk inderlig medynk, det vil si at han ble overveldet av en sterk medfølelse med den lidende. Han avbrøt vandringen sin, han gikk bort til stakkaren. Han stelte sårene og førte den herjede til et sted der han kunne få mer hjelp og pleie. 

Samaritanen er et bilde på Jesus selv, som ser, føler og handler ut fra en inderlig kjærlighet. Også du kan bli hjulpet av denne gode Herren, om du bare slipper ham til.

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone