La forkynnelsen få ben å gå på

Mange gode bøker blir ikke lest. Utmerkede forkynnere blir lite hørt. Gode gjerninger gjort i Jesu navn blir knapt lagt merke til. Dette kan vi gjøre noe med.

Vi kan snakke om det positive som skjer. Vi kan fortelle om byggende lesestoff. Vi kan tale vel om forkynnere som gir åndelig mat. 

Men vi kan også gjøre noe mer: Vi kan be Gud om å sørge for at det beste han har i denne verden, ikke blir stengt inne eller tiet i hjel. 

Apostelen Paulus så dette som et uhyre viktig bønneemne. Til de kristne i Tessalonika skrev han: 

"Til slutt, brødre, be for oss at Herrens ord må få fritt løp og bli holdt i ære, slik som hos dere." 

I denne første kristne menigheten satte de virkelig pris på Herrens ord. De møtte opp, hørte, tok imot og praktiserte de gode ordene de fikk del i. 

Be om at det må skje over alt, sier Paulus. 

Han bruker et artig ord når han snakker om fritt løp. Han mener det helt bokstavelig. Guds ord ønsker å springe av sted. 

Men det er hindringer av mange slag. Be om at Herren tar bort stengslene så det livsfriske ordet får fri bane! 

En god forkynnelse av Guds ord skal instruere folk om hvem Gud er og hva han har sagt. Den skal identifisere seg med menneskelige forhold. Den må indikere (vise) hva vi skal gjøre for å følge ordet. 

Guds ord får fritt løp når det bæres fram av forkynnere med engasjement og bakkekontakt. 

Folk blir glade når de skjønner at han som taler, ikke bor på sky nummer sju, mens jeg kjemper i grøft nummer tretten. 

Ordet vil løpe uhindret videre. La oss vise det respekt og be om at Gud gir det muligheter til å virke. 

2Tess 3:1

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone