Gudfryktige mødre - fraværende fedre

Historien om den trofaste og oppriktige Timoteus er blant annet historien om et godt hjem. Vi blir ikke kjent med familiene til apostlene og de første kristne.

 Men i Timoteus'  tilfelle gis det glimt som frister til å leve seg inn i forholdene, og til å tenke videre. 

Timoteus hadde en mormor som het Lois, og en mor som het Eunike. Det betyr "den gode seieren". De bodde i Lystra, en nokså ubetydelig by i det nåværende Tyrkia. Viktigere var det at evangeliet og troen var kommet for å bo i dem. 

Mormor nevnes først av de to kvinnene, kanskje fordi hun ble vunnet først for evangeliet, eller kanskje for å minne Timoteus om den fine slektssammenhengen han sto i. Er vi takknemlige og glade for røttene våre og hører positiv omtale av slektninger før oss, blir vi gjerne inspirert av det. 

De to gode mødrene hadde tidlig tatt Timoteus på fanget og ført ham inn i de Hellige Skriftenes verden. Jesus Messias preget dem alle, og kvinnene var trofaste og gode støtter for Timoteus. Hele livet var de forbilder for ham når det gjaldt å tro på en oppriktig, helstøpt måte. 

Men hvor var Timoteus' far? Han nevnes bare i Apostlenes gjerninger som en greker. Var han død? Var han en hedning? Han virker i alle fall fraværende. 

Gudfryktige mødre og fraværende fedre. Slik er situasjonen gang på gang til ulike tider. Kvinnene får ikke så mange formaninger i NT. Mennene får flere. For deres tendens til å være familieskulkere og troslikegyldige får Paulus til blant annet å si: Dere fedre, oppdra barna! Vær mer hjemme, i likhet med kvinnene. 

Det er i alle fall grunn til å gratulere Eunike med hennes livs gode seier: En sønn ble med på himmelveien. 

Til dere mødre og bestemødre må jeg bare si: Du verden for et kall dere har! 

Apg 16:1. 2Tim 1:5. 2Tim 3:14-16. Ef 6:4. Tit 2:4-5

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone