Våre problemer og Guds muligheter

Noen nipper til sykdom en dag eller to. Andre får smake virus-angrep eller beinbrudd og blir slått ut en uke eller fire.

Bibelen forteller om en mann som var syk i trettiåtte år! Slikt må forandre både verdensbilde og personlighet hos den som er rammet. 

Sammen med mange andre syke hadde den stakkars mannen slått seg ned ved en dam. Den folkelige tro gikk ut på at den som først ble kastet uti når bølgene slo, den ble frisk. 

En dag kom Jesus forbi. Johannes forteller: "Jesus så ham ligge der, og visste at han hadde vært syk i lang tid. Han sa da til ham: Vil du bli frisk? Den syke svarte ham: Herre, jeg har ingen til å kaste meg ut i dammen når vannet blir opprørt. Og i det samme jeg kommer, stiger en annen ned før meg." 

Her er noe merkelig. Jesus spør rett fram: Vil du bli frisk? Det enkleste av verden ville være å svare: JA! I stedet røper den syke sin snevre horisont ved å fokusere på frustrasjonen han kanskje har kjempet med noen tiår. Han kom alltid for sent til det han mente var hans eneste redning. 

Er det ikke typisk? Overfor de store livsproblemene er vi mer opptatt av våre egne løsninger enn av Guds muligheter. 

Jesus roter seg ikke inn i mannens fasitsvar. I stedet løser han den syke og setter ham fri fra det vondes maktgrep med noen enkle, helbredende ord. 

I en sang finner vi denne bønnen: "Når jeg har tenkt meg trett til døden, si så hva du har tenkt, å Gud!" 

Tenk litt inn i din egen verden. Sitter du fast i et problem? Kretser du altfor mye om noe som hindrer deg i å leve et fritt og meningsfylt liv? Har du tenkt deg trett rundt én løsning: Den som aldri lykkes? 

Be om at Herren Jesus legger veien om din lille dam. Hans spørsmål, hans svar, hans frelsesord kan gi livet ditt en helt ny retning. 

Jesus har gode tanker for det stykket av livsveien du har igjen. 

Joh 5:6-7

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone