Kan smerten være noe mer enn smerte?

En engelsk prest ble bedt om å besøke en gammel kvinne som lå alene på et loftsværelse. De fortalte ham at denne kvinnen hadde vært en krøpling i mange år.

Hun kjempet med smerter i hele kroppen på grunn av mange sykdommer. Livet hadde vært både hardt og grusomt for henne. 

Da han hørte dette, bestemte presten seg for å ta med en liten bok som gave. Den var meget enkel, men oppmuntret leserne til å tro på Gud under alle forhold, og vise tålmodighet i alt. Boken var et sterkt vitnesbyrd om Guds godhet og miskunn. 

Presten besøkte kvinnen og ga boken til henne: - Jeg tror denne boken kan passe i din situasjon, sa han. 

- Ja, det tror jeg nok, sa kvinnen. - Det var jeg som skrev den. 

Det er vanskelig å skrive om smerte og sorg. Kanskje bare den som er fortrolig med det vonde, kan skrive med innlevelse. 

Smerte er ikke så mye mer enn smerte. Sorgen er sorg, rett og slett. De gjør vondt, de setter grenser, de binder, isolerer, gjør maktesløs. Ja, mange blir utmattet dypt inn i personligheten. Det fins ikke noe godt i smerte og sorg. 

Hva skal da den gjøre som er kommet inn i lidelse? 

Apostelen Peter svarer: 

"Derfor skal også de som etter Guds vilje må lide, overgi sine sjeler til den trofaste Skaper, idet de gjør det gode." 

Peter åpenbarer her flere sannheter om lidelsen. Først at Gud er i den. Det er en gåte for noen, en forferdelig tanke for andre. Men var du i djevelens hender når du hadde det vanskelig, hva da? 

Videre sier Peter at du skal overgi deg til din Skaper. Han har alt under kontroll. Og han er trofast. 

Dessuten: Du gjør det gode når du lider. Du får noe du formidler videre, slik kvinnen som skrev det gode heftet til trøst. Kanskje er de gavene Gud gir i smerte og sorg, noen av de rikeste vi kan få? 

1Pet 4:19

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone