Hvem har vært som de burde?

- Eg ve håpe at Gud ikkje er heme når eg kommer te himlen, sa tjuagutten i Smauet i Bergen. Gruer du for å møte Gud? Hvis Gud fins, er han vel rettferdig? En dag må likevekten gjenopprettes: Det onde straffes og det gode belønnes.

Men hvem tør tenke på Guds dom? Hvem har vært som de burde? 

Av og til grubler vi på hvorfor ikke Gud balanserer rett og urett snarest. Hvorfor har onde mennesker det tilsynelatende bra? Hvorfor må gode personer lide? Når skal konsekvensene av ondt og godt bli synlige? 

"Det er tid for Herren til å gripe inn, de har brutt din lov," sier en utålmodig bibelsk salmeforfatter. Han ventet at Herren ville dømme mellom rett og urett straks. Hvorfor har så Gud en annen tidsplan? 

Vi kan fundere på mye uten å finne svar. Men Jesu ord i Bibelen gir sannheter gode nok og sterke nok til å leve på: 

"Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som hører mitt ord og tror ham som har sendt meg, han har evig liv. Han kommer ikke til dom, men er gått over fra døden til livet." 

Jesus tar ikke utgangspunkt i de teoretiske spekulasjonene våre. Han starter der vi er, og med det vi kan gjøre: To verb lyser fram mot oss: Hør og tro. Det vil si: Hør på Jesus, og tro på Gud. 

Så enkelt kan vi legge grubleriene bak oss. Tar vi imot Guds gave i evangeliet, da har vi evig liv, vi frikjennes i den kommende verdens-rettssaken, og døden blir en nesten umerkelig overgang. 

En lekpredikant sa det slik om en som var blitt en kristen: "Han ble frelst på ublanda nåde - uten å ha lykkes på noe punkt." 

Ja, slik er frelsen gratis og ufortjent for hver den som tar imot den. 

Sal 119:126. Joh 5:24

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone