Åket som gjør godt og er lett å bære

Et hardt trestykke legges over skuldrene. I begge ender festes tau eller kjetting. Der kan det henges pakker eller vannbøtter. Vi snakker om åket, et nyttig bæreredskap fra tidligere tider, men også en hard byrde.

 Åket er fra gammelt av et symbol på underdanighet og trellearbeid. 

Jesus sier: "Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler. For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett." 

Bibelen taler om ulike åk vi kan bære. Noen sliter med politisk ufrihet og tvang. Om frelserkongen Immanuel står det at "åket som tynget folket, har du brutt i stykker." 

Byrden av bekymringene kan også presse oss. Ikke alle synker sammen under dagens byrde. Problemet er at vi legger morgendagens byrde oppå dagens byrde. Da blir åket tyngre enn at vi kan bære det. 

Andre opplever synd og skyld som et åk. I Klagesangene skriver profeten Jeremias at "mine overtredelser... lagt på min nakke... har brutt min kraft". 

Vi kan legge over på Jesus det som tynger oss - enten det er omstendighetene omkring oss, morgendagen eller gårsdagen. Så kan vi få lære av Jesus å ta på hans åk, den byrde som er gagnlig og lett. 

Jesu åk er vel egentlig korset, symbolet på at Han skal vokse, jeg skal avta. Det lærer meg å vise tålsomhet og ydmykhet. 

Legg bekymringenes og syndens åk på Jesus. Ta på deg tjenestens og offerets åk for Jesus. 

Dette åket gjør godt og denne byrden er egentlig lett, sier Jesus. 

Matt 11:29-30. Jes 9:4. Klag 1:14

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone