Gud selv har satt en grense

En gitarstreng kan være enten slakk, spent eller så stram at den ryker. Er den slakk, er den unyttig. Er strengen spent fast, kan en trenet hånd frembringe vakker musikk. Brister strengen, er alt mislykket.

Når Gud vår Far tar seg av barna sine, holder han dem oftest i spenn. Det kan merkes på tusen ulike måter. Noen opplever stress i arbeidet, fristelse til synd, bekymringer for personer de er glad i, samvittighetsnag. 

Enkelte kjenner seg forfulgt og misforstått, andre lider under sykdom. Felles for nesten alle instrumenter Gud spiller på i denne verden, er at de føler seg bundet. 

Noen mener det ikke er lenge før strengen må gi seg. 

Men Gud setter stundom barna sine til side. "Gud har løsnet strengen på min bue", sier Job og kjenner seg ydmyket. 

Enten strengen er stram eller slakk, vil du gjerne spørre: Hvor lenge, Gud? 

Det står en viktig sannhet i Bibelen: Gud selv har satt en grense. Han vet hvor stramt strengen kan strammes uten at den ryker. Han vet hvor lenge det er tjenlig at strengen er slapp. 

Holder du ut i troen på Jesus Kristus, skal du oppleve at Herren ikke vil svikte. Han kommer i rette tid. Akkurat når du tror du går under i stormen, viser han sin makt til å sette grenser for ondskapen. 

"Jeg... har satt sanden til grense for havet, til en evig demning som det ikke kan komme over. Om så bølgene raser, makter de ingenting. Om de bruser, kan de ikke komme over den," sier Herren. 

Mørkemaktene må ikke få ta fra deg ankerfestet i Gud. Kjenner du presset, ja, føler du det som om livet ditt er brutt i stykker, så hold fast på Herren likevel. Han har satt en grense for det onde. 

Du får en evig fred når du har nådd den grensen. Gud vil ikke slippe deg. Setter du din lit til ham, så vil han ikke skuffe. 

Job 30:11. Jer 5:22

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone