Ånden vil varme og glede
Foto: Ben White/Unsplash

Ånden vil varme og glede

Den tyske oppdagelsesreisende Alexander von Humboldt la merke til noe spesielt under sine reiser på 1700- og 1800-tallet: Enten du kommer til de varmeste eller kaldeste områdene i verden, så foretrekker folk å ha det varmt.

Da kristendommen ble innført på Island, ville de nye troende helst bli døpt i vann fra varme kilder. Både i ørkener og fjellområder har folk flokket seg om kilder med varmt vann. Faktum er, sier predikanten Spurgeon i tilknytning til dette, at mennesker på tilsvarende måte foretrekker åndelig varme. Kald sannhet, om det så er en evangelisk sannhet, er aldri tiltrekkende. Kristendom er en rett som må serveres varm. Blir den lunken, blir den frastøtende. Derfor må vi varmes av Den Hellige Ånd og hans ild for å vinne massene for evangeliet, skriver Spurgeon.

Jeg vil nå prøve å si noe om Den Hellige Ånd og varmen fra ham ut fra Bibelen. Om mange har uklare forestillinger om denne tredje personen i Guddommen, så er Skriften klar, og vi finner lange linjer i fremstillingen om Ånden.

Den Hellige Ånd var med da verden ble skapt. Guds Ånd svevde over vannene, står det allerede i det andre verset i Bibelen. Han er Ånden som gir og holder oppe liv. Ordet ånd betyr både pust og vind, han pustet livet inn i menneskene. Paulus snakker om Ånden som livets Ånd (Rom 8,2).

I Det gamle testamente ble viktige personer salvet med olje som symbol på Ånden. Det var dommere, konger og profeter. Ånden utrustet spesielle redskaper til tjeneste.

Men det hendte noe viktig i verdenshistorien: en utgytelse av Ånden. Profeten Joel varslet at «det [skal] skje at jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord. Deres gamle menn skal ha drømmer, og deres unge menn skal se syner.» (Joel 3,1) Dette ble oppfylt få uker etter at Jesus var stått opp fra de døde. «Og da pinsefestens dag var kommet, var de alle samlet på samme sted. Da kom det med ett en lyd fra himmelen som når et veldig stormvær farer fram, og fylte hele huset der de satt. Og det viste seg for dem tunger likesom av ild, som delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. Da ble de alle fylt med Den Hellige Ånd, og de begynte å tale i andre tunger, alt etter som Ånden ga dem å tale.» (Apg 2,1-4) Pinsen er Åndens store fest.

De to viktigste personene vi møter i evangeliene, døperen Johannes og Jesus, var spesielt fylt av Ånden. Om Johannes ble det sagt: «Han skal være stor for Herren. Vin og sterk drikk skal han ikke drikke, og han skal bli fylt av Den Hellige Ånd like fra sin mors liv» (Luk 1,15)

Det fortelles at «Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg for ham, og han så Guds Ånd stige ned som en due og komme over ham» (Matt 3,16). Da ble det klart for alle som var vitne til det, at Ånden fylte Jesus på en spesiell måte.

Hvordan underviste så Jesus om Ånden? Det finner vi særlig i Johannesevangeliet, fra kapittel 14 til 16. Jesus sa: «Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd … han blir hos dere og skal være i dere.» Ånden ble altså en avskjedsgave til disiplene. Jesus sa det så fint: «Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.» Det betyr at Jesus kommer til oss i og med Den Hellige Ånd.

Ånden kan ikke løsrives fra Herrens ord og Herrens bud. Jesus sa: «Den som har mine bud og holder fast på dem, han er den som elsker meg … Om noen elsker meg, da holder han fast på mitt ord. Den Hellige Ånd … skal lære dere …» Jesus er en kilde til liv. Det er også Ånden. Og Åndens gjerning knyttes til lydigheten mot budene og ordet. Når vi lever i et slikt livsfellesskap med Jesus, hans bud og hans ord, har vi et løfte om at «talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting, og minne dere om alt det som jeg har sagt dere.»

Nå kan det være viktig og interessant å studere Den Hellige Ånd. Men egentlig peker Ånden bort fra seg selv. Vi kan si at han er en mester i å vitne om en annen. Jesus sa: «Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg.» Åndens viktigste gjerning er å vise klart hvem Jesus er. På denne bakgrunnen skal vi som disipler av Jesus bære kunnskapen om Jesus videre ut: «Men også dere skal vitne, for dere har vært med meg fra begynnelsen,» sier Jesus.

Ånden står sentralt og er viktig, det skjønner vi av noe Jesus fremholdt: «Men jeg sier dere sannheten: Det er til gagn for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da skal jeg sende ham til dere.» Ånden skulle fylle tomrommet etter Jesus. Men ikke bare det: «Når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til hele sannheten.» Det er et forunderlig og sterkt løfte: Å bli veiledet til hele sannheten. Jesus sa: «Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av mitt og forkynne det for dere.» Der Ånden er virksom, blir Jesus stor og herlig. Derfor er det sagt: «Ånden er den mest ydmyke person i treenigheten.»

En annen side ved Åndens virke må understrekes. Ånden er overbeviseren. Jesus sa det slik: «Når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom: Om synd, fordi de ikke tror på meg. Om rettferdighet, fordi jeg går til Faderen, og dere ser meg ikke lenger. Om dom, fordi denne verdens fyrste er dømt.» Her sies at synd ikke først og fremst er enkelte gjerninger og ord, men selve det at en ikke vil tro på Jesus. Dette vil Ånden overbevise om: Synd. Rettferdigheten er mangel på rettferdighet i verden og den frelsende rettferdighet i Kristus, og dommen er at vi alle en dag skal fram for Kristi domstol. De som har avvist Jesus her i livet, skal dømmes til å lide en evig fortapelse sammen med djevelen og englene hans. Dette vil Ånden overbevise om.

Ånden vil overbevise troende mennesker her og nå, når vi vekkes i samvittigheten fordi vi har gjort noe galt. Det er sagt slik: «Hvis Guds Ånd gjør deg oppmerksom på et ord fra Herren som sårer deg, så kan du regne med at det er noe han vil såre til døde.» Det heter i et gammelt vers:

«Ånden ser vi ikke,
men hans stille røst
Taler i vårt hjerte
både tukt og trøst.»

Bibelen sier at Gud er én, og samtidig tre, Faderen, Sønnen og Ånden. Læren om treenigheten kommer klart fram av flere forhold. Jesus sidestiller Ånden med Gud Fader. Han ber Faderen sende en annen talsmann på linje med seg selv. Dessuten er de tre sidestilt i misjonsbefalingen. Vi skal døpe i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn. De tre er også sidestilt i velsignelsen: «Herren Jesu Kristi nåde, Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle!»

Noen vil tenke om Den Hellige Ånd at han vesentlig er en kraft, en vind. Men han er noe mer – en person. Han taler - «Ånden sier med klare ord at i de siste tider …», skriver Paulus. (1. Tim 4,1). Ånden vitner. «Ånden selv vitner sammen med vår ånd …» skriver også apostelen (Rom 8,16). «Gjør ikke Den Hellige Ånd sorg» står det (Ef 4,30). Med andre ord: Ånden er en person som kan bedrøves. «Bli fylt av Ånden,» oppfordrer Paulus (Ef 5,18). Ånden kan altså fylle en person.

Dette må ikke misforstås. Det er sagt slik: «Vi må ikke se på Ånden som noe som fyller vårt hjerte akkurat som vann fyller en flaske. Den Hellige Ånd er ikke en substans som fyller et tomt kar, men en Person som får kontroll over en annen person.»

Etter denne gjennomgåelsen av fakta om Ånden kan vi spørre:

Hvordan vil Ånden glede oss som tror på Jesus?

Det viktigste svaret, tror jeg, er at han vil gi overbevisning og visshet. Martin Luther har sagt det slik: «Den Hellige Ånd er en lærer som er viss i sin sak, og som gir visshet og ikke lar oss sveve i uvisshet».

Vi har hørt at Jesus kaller Ånden for Talsmannen. Det heter på gresk paraklét og betyr ordrett Den tilkalte. Hva ligger det i dette begrepet? På latin heter det advokat og betyr det samme, en tilkalt. En advokat stiller seg sammen med den tiltalte for å forsvare. Han er sakfører og gir deg mot og veltalenhet.

En talsmann er også hjelperen – vennen som kommer løpende med redskaper og medisiner for å gi deg håndsrekninger og støtte. Videre er talsmannen trøsteren, som kommer for å sette mot i de som sørger. Så er Ånden lystenneren. Når vi får Åndens lys, blir vi oppmerksomme på alt vi har å glede oss over. Endelig er han veilederen. Han kan si et rettledende ord når vi er i ferd med å gjøre noe tåpelig.

Dette var en utlegging av det Jesus antakelig la i ordet Talsmannen.

Men Ånden vil gi noe mer, ifølge Det nye testamente. Den Hellige Ånd vil gi

1. Overnaturlig hjelp i bønnen. Paulus skriver om at vi er skrøpelige og hjelpeløse når vi skal be til Gud. Vi vet ikke hva vi skal be om. Men Ånden selv går i forbønn for oss og alle de hellige (Rom 8,26-27)

2. For det andre vil Den Hellige Ånd gi Åndens frukt. De ni helliggjorte egenskapene er «kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, ydmykhet og avholdenhet» (Gal 5,22-23)

3. For det tredje: Den Hellige Ånd vil gi Helliggjørelse. Apostelen Peter taler om «Åndens helliggjørelse til lydighet og bestenkning med Jesu Kristi blod» (1. Pet 1,2)

4. Så må det fjerde nevnes at Den Hellig Ånd vil gi Åndens gaver i forsamlingen. Av nådegavene er det mange, både funksjoner og evner. Bibelen sier: «Det er forskjell på nådegaver, men Ånden er den samme» (1. Kor 12,4) Forsamlingen får de nådegavene den ber om, og som den har bruk for. «Åndens åpenbarelse blir gitt enhver til det som er gagnlig,» står det (1. Kor 12,7).

5. For det femte ser vi at Den Hellige Ånd vil gi oss Oppstandelsen fra de døde. Slik står det skrevet: «Men dersom hans Ånd som reiste Jesus opp fra de døde, bor i dere, da skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også levendegjøre deres dødelige legemer ved sin Ånd, som bor i dere» (Rom 8,11)

«Hva er tegnet på at Guds Ånd bor i våre hjerter?» spør Martin Luther. «Jeg svarer: Den som gjerne hører, taler, tenker og skriver om Kristus, han skal vite at slikt visselig ikke skjer av menneskelig vilje eller fornuft.» Da er Ånden virksom.

Ånden er en person, men han er også som en vind, som luft. Den danske biskopen Georg S. Geil skrev: «Bare Gud er Gud. Du kan ikke gripe om vinden for å holde den fast inne i hånden.» Og den svenske bibellæreren Agne Nordlander har sagt: «Den Hellige Ånd er som den nye verdens livsgrunnlag, det nye oksygenet i Kristus-rommet.»

Ånden er den tredje personen i Guddommen. Treenigheten består ikke av tre deler eller substanser, men av personer. Ethvert Guds barn har hele Ånden. Spørsmålet er: Har Ånden fått overta hele oss?

Det fortelles at en gruppe pastorer diskuterte om de ville invitere vekkelsespredikanten Moody til å ha en møteserie. – Har Moody monopol på Den Hellige Ånd? spurte en av dem. – Nei, svarte en annen, - men Den Hellige Ånd synes å ha monopol på Moody.

Vi har stor grunn til å takke for Den Hellige Ånd. Han er sendt oss ut fra Guds store kjærlighet, fra vår himmelske Fars varme hjerte. Brorson sier det slik:

«Han som nåde til meg vant,
Han har kjærlig rakt meg hånden,
Og som troskaps dyre pant
Har han nådig sendt meg Ånden.
Selv han i mitt hjerte bor,
Gjør det til sitt tempelkor.»

Derfor vil jeg be slik:

«Hellig Ånd, du livets kilde,
Guddomsmakt så høy og mild,
Å, at du meg vekke ville,
Tenne meg med Åndens ild!
Rens du meg, også meg,
Ved et kraftig ord fra deg!»

Ild og varme driver bort tåke. Åndens ild skaper klarhet.

«Gud Hellig Ånd, å kom
Med klarhet fra det høye;
Driv sorgen fra vår sjel
Og tåken fra vårt øye!»

OPL246

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone