Gifte seg med en ikke-kristen?

Jeg har en svært god kristen venninne som har vært alene i en del år. Nå har hun blitt forelsket i en mann som ikke er kristen. Mannen er veldig snill, positiv og grei på alle måter. Men det er himmelen som er målet for oss som hører Jesus til. Hvordan kan vi da vandre hverdagene våre med en som ikke skal dit?! - Venninnen min spør meg til råds. Sier at vi må be om at Gud viser henne hvis dette er feil. Jeg er redd for at det blir feil å be om å «ikke falle i fristelse» og så vandre dit den (fristelsen) ofte er.

Har du noe undervisning på Norea om dette? Om dagen når det har vært hektisk, er det alltid så fint å lytte til undervisningen. Den kommer ofte i rett tid, og det har betydd mye for meg og ofte vært til rik velsignelse for de rundt meg. Jeg er veldig glad for at en så vis mann som deg er på FB og iPod ;-) («Gunhild»)

SVAR:

Takk for de gode ordene om tjenesten min, og takk for det vanskelige spørsmålet. Jeg har kontakt med et par som sliter i ekteskapet. Den ene av dem sier: «Jeg ante problemene før jeg giftet meg, men jeg var for ung og naiv da, til å skjønne hva det kunne føre til.» Det er viktig at alle tar de rette valgene.

«Dra ikke i fremmed åk med vantro – Gå ikke under fremmed åk sammen med slike som ikke tror!» skriver Paulus (2. Kor 6,14). I sammenhengen skriver han om ekteskapet.

Det har lange tradisjoner at Guds folk i verden velger troende ektefeller. Da Abraham ønsket at sønnen Isak skulle få en god hustru, sendte han tjeneren Elieser langt av sted. En kone «blant kana’aneernes døtre» var uaktuell (1. Mos 24,37), fordi de drev med avgudsdyrking.

Paulus oppmuntrer til at en gifter seg «i Herren» (1. Kor 7,39). Han skriver om «å føre med oss en søster som kone, slik som de andre apostlene og Herrens brødre, og Kefas» (1. Kor 9,5). En søster betyr naturligvis en søster i troen.

Men jeg forstår at det ikke er lett. Jeg vet at det er mange flere kristne jenter enn kristne gutter. Du spør om jeg har noe undervisning om dette. Jeg fant en gang jeg svarte på et spørsmål, men det gjaldt en som også var involvert i det okkulte. Se https://www.norea.no/malsider/artikkel/article/28225

Jeg tror det er fornuftig at unge kristne tenker gjennom spørsmålet før de møter en person de faller for. Da har de en holdning i bunnen.

Jeg har hatt kontakt med tilfeller der venner og venninner har gått sterkt ut med advarsel til en som er forelsket i en ikke-kristen. Da måtte jeg minne om at vi alle må svare for våre egne liv. Vi har ingen rett til å bestemme for andre. Enten vennen din velger på den ene eller den andre måten, må du ikke ha vært så bombastisk at du mister en venn. Kanskje du trengs spesielt som støtte og rådgiver i årene som ligger foran.

OPKL281

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone