Poenget med bønn

Hva er poenget med bønn? Skjer ikke Guds vilje uansett? (Elisabeth 16 år)

SVAR:

Gud har skapt himmelen og jorden, ja, hele universet. Han ønsker likevel å ha personlig kontakt med hver enkelt person han har skapt.

Hvordan får han det? Ved å tale til oss gjennom ordet sitt, og gjennom ting vi opplever.

Så ønsker han at vi gir respons tilbake. Hvordan gjør vi det? Ved å be og takke. Han lover å svare på bønn.

Noen ganger er svaret: - Ikke ennå. Andre ganger er svaret: - Nei, jeg er altfor glad i deg til å gi deg det. Andre ganger svarer han: - Ja, og du skal få mye mer. Andre ganger er svaret: - Ja, og det er merkelig at du ikke har bedt om det før. Svar gir han i alle fall.

Jo, Guds vilje skjer uansett. Men Gud liker å regne oss som medarbeidere. (1. Kor 3,9) Vi kan arbeide sammen med Gud ved å be om slike ting som vi regner med er i samsvar med hans vilje.

Vi skjønner ikke alt ved Gud, hva han gjør og ikke gjør, og når han gjør noe.

Men én ting kan vi lese oss til i Bibelen: Han oppfordrer oss til å be. Mange ganger står det. Blant annet det korte bibelordet som kan oversettes både «Be uavlatelig», «Be uten opphold», «Be stadig», «Be uten å holde opp». (1. Tess 5,17)

Du kan spise uten å skjønne alle ting om mat, næringsstoffer og fordøyelse. Du kan be uten å skjønne alt om Gud, om Guds vilje og om bønnen. Ja, han lengter etter å høre fra deg – ofte.

OPKL310

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone