Hva betyr hjerte, sjel, forstand, makt og kropp?

Hei Asbjørn! Takk for sist! vi har jobbet med noen vanskelig spørsmål på Fjellheim, lurte på om du kanskje kunne gi et godt svar på: Hva betyr det at Gud vil ha hele mennesket, med hjerte, sjel, forstand, makt og kropp? (Miriam)

SVAR:

Bibelen bruker mange forskjellige ord for å beskrive oss som mennesker og personer.

Sjel har fra begynnelsen av samme betydning som ånd. Ånd henger sammen med å ånde, puste. Dermed betegner sjelen det levende livet. Når for eksempel bibelske forfattere snakker om at sjelen deres priser Gud, mener de at det levende i dem hyller Herren.

Det er likevel en viss forskjell. For sjelen kan dø, det kan ikke ånden.

Sjelen er på en måte et ledd mellom ånden og kroppen, men hører nærmest til kroppen.

I 1.Tess 5:23 ser vi en tredeling mellom ånd, sjel og kropp, uten at det er enkelt å skille dem presist fra hverandre.

Hjertet er i Bibelen ikke bare det organet som pumper blodet, men betegner hele menneskets indre liv. Mennesker ser på det ytre, men Herren ser på hjertet. 1 Sam 16:7. Herren kan bo i hjertet, og der kan det være både følelser og vilje.

Når vi snakker om hjertet på norsk i dag, har vi lett for bare å tenke på følelsene våre. Men Bibelen bruker ordet om noe mer, også om forstanden og viljen, ja, hele personligheten vår.

Ordet makt omfatter også mye. Når vi snakker om mennesker, så betegner det våre evner og vår vilje og vårt potensiale.

Kroppen (legemet) betegner det samme som på norsk, men brukes jo også i overført betydning om menigheten som Kristi kropp.

Om dere bruker Norsk Databibel eller andre oppslagsverk og søkeredskaper, kan dere finne alle bibelstedene disse ordene er brukt, og da får dere enda mer innsikt.

Når dere spør hva det betyr at Gud vil ha hele mennesket, så innebærer det at alt vi er, overlates til ham. Vi sier: Du bestemmer.

Det er ikke så nyttig at vi deler opp for mye. Bibelen tenker helhet. Ordet individ betyr udelelig. Det er slik det er. Vi kan ikke dele oss opp. Du er deg selv i din helhet.

Håper dere får et fint år på bibelskolen.

OPKL478

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone