Hvordan finner vi visdom?

Hei Asbjørn, her er et vers jeg har lest: «For den som finner meg, finner livet og vinner velvilje hos Herren.» (Ordsp 8:35) Hva vil det si «å finne meg»? (rs, mann)

SVAR:

Når det står «finner meg», betyr det ikke her først og fremst om å finne Gud. Det handler om visdommen. Hele kapittel 8 i Ordspråkboken skildrer visdommen som en person, en kvinne, som er svært verdifull.

Ordet visdom i Bibelen er mer omfattende enn vårt ord. Det handler også om å være flink til å utføre et håndverk og praktisk yrke. Men oftest peker det på fornuftig klokskap i det daglige livet, og at en søker Herren.

Det kan handle om å være intelligent, men enda viktigere gjelder det å ha moralske karakteregenskaper, å leve etter en etikk som er til behag for Gud. Å praktisere visdom er nøkkelen til å leve et rikt og meningsfylt liv. De vise ordene fra Herren «gir liv for den som finner dem, og gir hele kroppen helse». (Ordsp 4:22)

Hvordan får vi visdom? Fra Herren. Han grunnla jorden med visdom. (3:19) «Det er Herren som gir visdom, kunnskap og forstand går ut fra hans munn.» (3:6)

Den praktisk innstilte bibelske forfatteren Jakob skrev: «Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få.» (Jak 1:5)

Dermed inviteres vi til å lære visdom fra Bibelen, og be om at Gud villig gir oss den visdommen vi trenger dag for dag.

OPKL479

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone