elske Jesus
elske Jesus pixabay

Fri til å elske Jesus

Ordet «frihet» klinger godt i ørene våre og skaper en god følelse. Hvem ønsker ikke å oppleve mer frihet i livet sitt? Alle ønsker vi oss politikere, konger eller presidenter som kan styre land og folk slik at vi forblir et fritt folk. For Jesus er ikke «frihet» bare et politisk program, en teoretisk ide eller et godt ønske. Jesus kan sette mennesker i frihet, til og med under en middag.
Når jeg leser Jesus-fortellingene i Det nye testamentet, slår det meg hvor mange mennesker Jesus hjalp og satte fri fra ulike fangenskap: Konsekvenser av dårlige valg i livet, skam, synd eller sykdom bandt mennesker. Å møte Jesus ble et møte med selve Frigjøreren.

Å elske Jesus mest
En gang var Jesus invitert i middagsselskap til en fariseer ved navn Simon. Å invitere Jesus var sikkert det smarteste initiativet han tok i livet sitt. Simon så på seg selv som et godt og fritt menneske. Men i løpet av middagen skulle han få nye tanker om hvem som virkelig er fri. Mens de spiste kom det inn en dame helt ubedt. Vi kjenner ikke navnet hennes. Hun omtales bare som «synderinnen». Hun viste sin kjærlighet til Jesus ved å vaske og salve føttene hans, en skikk som virker rar på oss som lever i dag. Fordi fariseer Simon så ned på kvinnen, ville Jesus lære han noe om frihet og tilgivelse. «Simon, jeg sier deg: Hun har fått sine mange synder tilgitt, derfor viser hun så stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite (Lukas 7)

Fariseeren Simon trodde han var fri. Synderinnen, både hun selv og alle andre der i byen så på henne som et bundet menneske. Etter denne middagen var rollene byttet om. Jesus løftet henne opp til frihet. Simon forble bundet, hvis han da ikke valgte å bøye seg for Jesus og ta imot tilgivelsen. Jesus sa til kvinnen: «Dine synder er deg forlatt», og «Din tro har frelst deg. Gå bort i fred!» Jeg håper Simon også fikk høre de samme ordene.

Syndig, jeg?
Ja, dette var en fin fortelling, tenker du kanskje. Men har den relevans for deg og meg i dag? Kanskje føler du deg ikke spesielt syndig. Du er fra en god kristen familie, har alltid gått på bedehuset eller i kirken, vært med i kristent barne- og ungdomsarbeid og aldri levd et vilt og utsvevende liv.

Det er jo egentlig flott at du ikke føler deg så syndig. Det har aldri vært et poeng å synde mest mulig, slik at du skulle ha mest mulig bruk for Guds tilgivelse.
Samtidig har du og jeg kanskje mer synd enn vi er klar over. Jo nærmere jeg kommer Jesus som er selve lyset, jo mer ser jeg synden og mørket i meg.

Vi sliter alle med fristelser og synd på ulike måter. Jeg faller i synd enda en gang, og tanken kommer om å gi opp hele kristendommen. Nei, det jeg skal gi opp er mine egne forsøk på å prøve å imponere Gud. I stedet kan jeg be om tilgivelse, bekjenne synd og ta imot nåde. Hos Gud er det ikke klippekort på tilgivelse. Tenk om jeg bare hadde 10 tilgivelsesklipp på enkelte av mine synder. Da ble det ikke mye frihet. Men i Jesus får jeg «nåde på nåde», en tilgivelse som aldri tar slutt. Nåden er gratis, den er fri. Frihet er å oppleve Guds tilgivelse og nåde. Derfor vil jeg også elske Jesus, han som elsket meg først. (1.Johannes 4,19).

TRV 009

Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone