Jakten på å være elsket
pixabay

Jakten på å være elsket

Å velge kan faktisk oppleves både ubehagelig og vanskelig. Å vite at du er valgt, det skaper trygghet.


I et populært TV-program som har gått i mange år, skal noen utvalgte bønder prøve seg på kjærligheten. De jakter på en framtidig ektefelle. På veien til å finne en de kan drive gårdsbruket sammen med, må de stoppe opp ved flere veikryss for å velge. I bunken med frierbrev skal ti kandidater plukkes ut. Etter en intervjurunde med kandidatene står seks forhåpningsfulle friere igjen. Valget blir bare vanskeligere og vanskeligere. Hvem skal jeg sende hjem? Kan det være at jeg velger bort en som kan bli en god kjæreste og etter hvert min best mulige ektefelle? Ja, slike spørsmål kverner i hodet på jakten-bøndene før de til slutt velger den de vil satse på å dele framtiden sammen med. 

Nei, å velge er ikke alltid verken greit eller enkelt. Den som jakter på et gode, kan oppleve at valgmulighetene blir så mange at man må velge bort noe eller noen man egentlig kan tenke seg å si ja til. 
Som mann kjennes det av og til godt å gå inn i en butikk å bare se ett aktuelt produkt og merke av den varen som står på handlelisten kona har sendt med meg. Deilig å slippe å tenke, vurdere og så velge. Butikken har valgt for meg. Vel, som jeg sa, av og til men ikke alltid, kjennes det godt at andre har valgt for meg. 

Alle mennesker søker vi noen å elske. Enda større er det å oppleve seg elsket. Noen mennesker klarer dessverre ikke å slå seg til ro med den de har valgt til ektefelle. Øynene søker stadig nye jaktmarker. Hvilken trygghet og ro det er i å vite at jeg ikke trenger å velge, for jeg er valgt. Jeg trenger ikke finne en ny, jeg er funnet. 

På samme måte hviler min kristne tro i det at jeg er funnet og valgt, mer enn at jeg må finne og velge. Større enn at jeg elsker Jesus, er å vite at jeg er elsket av ham. Større enn hva du og jeg kan gjøre for Gud, er hva Gud selv har gjort for oss. Paulus uttrykker dette på følgende måte i brevet til filippermenigheten: «For Jesu skyld har jeg tapt alt for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham … Men jeg jager etter fullkommenheten for å kunne gripe den, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus.» (Fil.3,8-9.12)

Bedre enn å finne er å være funnet. Større enn å gripe troen er å være grepet av Kristus. 
Evangeliet forteller meg at jeg skal slippe å velge, jeg er valgt, jeg trenger ikke ta meg sammen for å elske, jeg er elsket. 

Noen bønder må ta noen vanskelige valg når de jakter på kjærligheten. Jesus valgte bort en trygg tilværelse i himmelen da han valgte å jakte på fortapte mennesker, for å elske oss tilbake til Gud.

TRV 025

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone