Å skape eller slette noe som har negative konsekvenser?
Pixabay/CCL

Å skape eller slette noe som har negative konsekvenser?

Hva får skaperen av liker-knappen på Facebook til selv å slette Facebook-appen 10 år senere? Hva om skaperen av mennesket hadde valgt å utslette mennesket han selv hadde skapt?


I 2007 utviklet Justin Rosenstein og fire andre den første prototypen for det som skulle bli likerknappen på Facebook. Ideen med likerknappen var å hurtig fortelle andre at noe var kult. Noen år senere er Rosenstein selv redd for teknologien han var med å skape. Så, da han sist skulle kjøpe seg mobil, satte han opp foreldrekontroll på mobilen slik han ikke kunne installere noen apper. Han blokkerte seg fra blant annet bildeprogrammet Snapchat, og han satt strenge grenser for hvor mye tid han kan bruke Facebook. 

Det som fanget min oppmerksomhet i et intervju med ham i en nettavis var følgende setning av liker-knappens far: «Mennesker skaper ofte ting med de beste intensjoner, men finner så ut at de har negative konsekvenser vi ikke var klar over.»

Altså, noen finner opp en ny dings som skal gjøre hverdagen din og min enklere. Intensjonen er den aller beste. Men så i ettertid oppdager man at dingsen, mobilappen eller dataprogrammet førte med seg noen uønskete konsekvenser man først ikke hadde tenkt på. Nyskapningen ble en tidstyv. Den skapte nye behov i hverdagen min, behov jeg ikke var klar over at jeg hadde, og neppe heller har. Justin Rosenstein, likerknappens far, innså trolig selv hvor avhengig han hadde blitt av likes, nyhets- og statusoppdateringer på Facebook. 

Gud skapte mennesket i sitt bilde. Adam og Eva vandret syndefrie rundt i Edens hage. De var skapt med de beste intensjoner, at de skulle legge jorden under seg og lede hele det praktfulle skaperverket Gud hadde stelt i stand. Så kjenner vi historien med fristelse, syndefall og at de ble sendt ut av Edens hage. Var ikke Gud klar over de negative konsekvensene ved å skape Adam og Eva? Som en allmektig og allvitende Gud måtte han da skjønne hvordan det ville gå til slutt? Jo, Gud var smertelig klar over potensialet mennesket hadde og har til å gjøre ham imot.

I det sjette kapitelet i 1.Mosebok står det om den tiden Noah levde i: «Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, og at alle tanker og hensikter i hjertene deres var onde hele dagen lang. Da angret Herren at han hadde skapt mennesket på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte.»

Ja, det står faktisk at Gud angret at han hadde skapt mennesket. Han angret selv om han var klar over de negative konsekvensene det var ved å skape mennesket. Heldigvis gav Gud ikke opp sin nyskapning, prosjektet menneske. Gud logget seg ikke av eller slettet det han selv hadde skapt. Gud blokkerte ikke mennesket ut av sin plan og skapningens framtid. 

Det står at Noah fant nåde for Guds øyne (1.Mos.6,8). Gud valgte å satse videre på det han selv hadde skapt. Mennesket, du og jeg, har ikke blitt så alt for mye moralsk bedre siden de som levde på Noahs dager. Vi skulle gjerne håpet vi som lever i dag er en ny, forbedret og oppgradert versjon fra menneskene før i tiden. Dessverre viser det seg at de negative konsekvensene fortsatt henger ved mennesket, skapt med de beste intensjoner. 

Ett menneske skiller seg heldigvis ut, Jesus fra Nazareth. Han var og er det ingen negative konsekvenser med. Han er egentlig ikke en skapning heller, han er Guds egen Sønn. Konsekvensene av hans død og oppstandelse har kun positive sider ved seg. Frelsen Jesus kom med bør ingen av oss logge oss av eller blokkere seg fra.

TRV 027

Av Svein Anton Hansen

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone