Jesus i en folketom sidegate
pixabay/CCL

Jesus i en folketom sidegate

En enslig trompetist fra Frelsesarmeen spilte hva julen egentlig handler om.
Svein Anton Hansen, publ. 21.desember-20

I byen hvor jeg bor, arrangeres hver advent noe vi kaller for Julebyen. Her finner du salgsboder med husflid, håndverksprodukter, kortreist spekemat, grillede julepølser, ja, til og med hollandske osteselgere er på plass. Nissemor spaserer rundt i Julebyen, roper og leter etter nissefar som har lurt seg inn i julegloben hvor noen barn spiller et teaterstykke om julen. Byens mannskor har kledd seg i munkekapper og selger gløgg med rosiner i. Tusenvis kommer langveis fra for å oppleve Julebyen det går gjetord om. Ja, jeg elsker Julebyen med dens magiske stemning. Jeg koser meg med å se de danske smedene smi dørbeslag, mens jeg tar en bit av kjøttpølsa først og marsipangrisen etterpå. 

En venn av meg fortalte at han en kveld hadde gått gjennom julebyen og sett på alle salgsbodene. Det som slo ham var at julebyen hadde alt julen har å by på, men Jesus var fraværende. Vel, de russiske nonnene selger ikonbilder av Jesus, og mannskoret stemmer innimellom i en kristen julesang. Åpen kirke og kristne julefortellinger fra Julegloben nyanserer heldigvis bildet. 

Støyen og folkemengden gjorde at han gikk inn i en nesten folketom sidegate. Menneskemengden vrimlet jo rundt juleby-bodene på torvet. Der i sidegaten stod en enslig Frelsesarme-soldat ved sin julegryte. Soldaten satte trompeten foran munnen og spilte «Glade jul, hellige jul!» Vennen min kommenterte at han i den trompet-spillende Frelsesarme-soldaten møtte hva julen egentlig handler om, Jesusbarnet. 

«Julefryd, evige fryd, hellig sang med himmelsk lyd.
Det var engler som hyrdene så, den gang Herren i krybben lå.
Evig er englenes sang.»

Midt i all advents- og julekos; har Jesus havnet i en sidegate, der kun få mennesker ferdes? Tømmes advent og jul gradvis for sitt egentlige innhold? Hvis Jesus forsvinner, så må tomrommet som blir igjen fylles. Fylles med hva? Julebrus, grillpølse, julesild i tomatsaus, marsipangris og grøt med kanel og sukker, heller ikke jeg sier «nei» til slike fristelser. Men, verken det som metter magen eller gavene som stiller din og min materielle tørst kan fylle våre mer grunnleggende, dype og varige behov. 

«Salig fred, himmelsk fred, toner julenatt her ned.
Engler bringer til store og små, bud om ham som i krybben lå.
Fryd deg hver sjel han har frelst.»

Frelsesarme-soldaten spilte hva julen egentlig handler om. Spill det en gang til, syng det om igjen! La oss sammen synge og spille Jesus ut av sidegaten og inn på torvet hvor folket er. De trenger å høre og møte julens hovedperson, Jesus Kristus. 

TRV 034

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone