Muligheten til en ny start
pixabay

Muligheten til en ny start

Mange mennesker ønsker seg nye sjanser i livet, muligheten til å få et bedre liv. Hva kan Gud tilby?
Svein Anton Hansen, publ. 13.jan.-23

Mange mennesker ønsker seg nye sjanser i livet, muligheten til å få et bedre liv. Til det amerikanske TV-programmet «Ekstrem forvandling» meldte det seg 200.000 amerikanske damer. Alle hadde de et ønske om en ny start, en ungdommeligere og tynnere kropp. 17 damer ble trukket ut til denne kjempesjansen. Og, jammen ble visst resultatene rimelig gode. For mange av dem ble sikkert TV-programmet en ny start både i forhold til sitt eget selvbilde og det annet kjønn.

Troen på Gud gir oss verken et nytt og mindre rynkende utseende eller en mer moteriktig kropp. Gud gir oss likevel annerledes og nye sjanser. Han gir muligheten til en ny start i livet. En ny start har med seg en tilgitt fortid, et liv her og nå med mål og mening og en framtid i himmelen. Uavhengig av kilogram og rynker, ja, til og med uavhengig av tidligere neglisjeringer av Gud, så vil han så gjerne gi deg nye muligheter. 

Den kristne troen handler egentlig om å gi mennesker muligheten til en ny start i livet. Tenk bare på alle vi leser om i Bibelen som fikk en ny start etter å ha møtt Jesus; Tolleren Sakkeus, kvinnen grepet i hor, fiskeren Peter som sviktet, fariseeren Paulus som forfulgte de kristne, syke og besatte. Ja, listen kan gjøres lang over mennesker som fikk en tilgitt fortid, et meningsfullt liv og håp for framtiden. Jesus Kristus driver i «ny-start-bransjen.»

Kristenliv handler ikke om et litt bedre liv, oppgraderte muligheter eller en ny og forbedret versjon av meg selv. Kristenliv handler om et helt nytt liv, gitt meg av Gud gjennom troen på Jesus. «Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt» skriver Paulus. (2.Kor. 5,17)

Det er så allmennmenneskelig å drømme om muligheten til å legge deler av fortiden bak seg og få en ny start i livet. Mange fordømmer seg selv ved å tenke: «Hadde jeg bare ikke ... så skulle livet sett annerledes ut.» Nettopp der vi fordømmer oss selv, kommer Jesus og sier: «Nettopp på grunn av det jeg gjorde for deg på korset, så kan du få en ny start i livet ditt.»

TRV 041

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone