Nye muligheter
pixabay

Nye muligheter

Til et folk med trykkende problemer og hverdagsbekymringer, hadde Gud gode og oppmuntrende ord.
Svein Anton Hansen, publ. 20.januar -23

Noen av oss gleder oss virkelig til nytt år. Året kommer til oss som et blankt ark med uante muligheter og spennende opplevelser rundt neste sving. Andre av oss tar et nyttårsskifte litt mer avbalansert. Vi sier gjerne: «livet har lært meg» eller «av erfaring så vet jeg at …» 
Med noen år i livsbagasjen vet vi at det nye året på mange måter fort blir som det gamle. Hus, familie og arbeid har som oftest, og heldigvis, ikke forandret seg i løpet av nyttårsnatten. Vi vet at det nye året vil by på problemer og bekymringer, men også muligheter for positive endringer. 

Israelsfolket måtte i flere år feire nyttår i fremmed land. For omtrent 2.500 år siden var folket landsforvist til Babylon som ligger i dagens Irak. Der satt de og tenkte på de gode gamle dager. «Simon, husker du fortellingen om den gangen Gud reddet Moses og israelsfolket fra egypterne ved Rødehavet?» «Ruth, jeg tror Gud må ha glemt oss. Hadde vi bare levd på kong Davids tid ... Akk, alt var bedre bare det var før!» 
Til et folk med trykkende problemer og hverdagsbekymringer, hadde Gud gode og oppmuntrende ord gjennom profeten Jesaja: «Så sier Herren ... Tenk ikke på det som hendte før, akt ikke på det som engang var! Nå skaper jeg noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke?» (Jesaja 43,18-19). 

«Nå skaper jeg noe nytt!» var Guds oppmuntring og nyttårshilsen til jødefolket. Ordene kan du og jeg også gjøre til våre. Dette året vil by på nye muligheter. Året trenger ikke bli en repetisjon av fjoråret. Men, selv om «livet har lært oss» og at «vi av erfaring vet», så trenger ikke livet bli en rutine vi lever om igjen og om igjen, år etter år. Gud kan og vil skape nye muligheter dette året. Gud vil ikke at jeg skal leve et rutineliv, det å leve i reprise. Han har gjort det mulig å leve et mulighetenes liv sammen med Jesus Kristus.
Den viktigste muligheten er at han har gjort det mulig å bli frelst. På korset skapte Jesus nytt liv ut av sin egen død. Hans død og oppstandelse er ikke én mulig vei til Gud. Dette er den eneste veien til Gud. Et nytt år kan bli mulighetenes år. Resten av året, ja, det starter i dag.

TRV 044

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone