Å måle seier og kjærlighet
pixabay

Å måle seier og kjærlighet

Hvilke måleenheter kan vi bruke på Guds kjærlighet?
Svein Anton Hansen, publ.23.sept.-19

Er du klar for litt latin? Har du hørt uttrykket «citius, altius, fortius»? På norsk blir det «raskere, høyere, sterkere». Kanskje kjenner du igjen uttrykket fra de olympiske leker. Dominikanerpateren Henri Didon la frem uttrykket for Pierre de Coubertin, som så igjen lanserte dette mottoet for Den internasjonale olympiske komité i 1894. Disse tre ordene ble så valgspråket for de olympiske leker. 

Både i OL og andre idrettskonkurranser handler det om å komme raskere i mål enn de andre konkurrentene, komme seg høyere opp eller være den sterkeste. Mest av alt handler konkurranse om tid, å gjøre unna en øvelse på kortest mulig tid. 

Det største Gud har møtt oss mennesker med er hans kjærlighet. Den er uendelig, ubetinget, uforståelig, ja, egentlig også umålelig. For hvem har vel innsikt i hvordan vi kan måle Guds kjærlighet? Kan vi bruke uttrykket «raskere, høyere, sterkere» på den godhet Gud viser oss?

Paulus måler ikke kjærligheten, men viser oss dens storhet når han skriver følgende til efesermenigheten: «Må dere sammen med alle de hellige bli i stand til å fatte bredden og lengden, høyden og dybden, ja, kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap.» (Efeserne 3,18-19a).

En guddommelig kjærlighet som måles i bredde, lengde, høyde og dybde, kan vel ingen forklare eller fullt ut forstå. På samme måte som universet utvider seg, rekker Guds kjærlighet bredere og videre ut til nye mennesker og folkeslag. Samtidig har Guds godhet også retning innover. Hans tilgivelse når den mest bortgjemte lille synd, også den synd jeg selv ikke var klar over. 

I idrettens verden vinner den som er raskest. Guds kjærlighet kan vi ikke måle med stoppeklokke. Men slitestyrken i evangeliet om Guds ubetingede kjærlighet vil stå seg gjennom alle tider. Korsets evangelium varer evig, er høyere enn jeg kan forstå og sterkere enn dødens, syndens og den ondes makt. Den seier Jesus vant på korset viser at Guds kjærlighet overvinner alt.

TRV 051

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone