Tro på og vilje til endringer
pixabay

Tro på og vilje til endringer

Kom til kanten av stupet! Der vil Gud la deg erfare virkelig tro.
Svein Anton Hansen, publ. 10.februar-20

«Forandring fryder!» lyser bokstavene mot meg i reklamebladet jeg tar opp av postkassen. Med glanset papir og lekre bilder av årets trendy hagemøbler, vil butikken få meg til å tro at endringer må til for å gjøre meg fornøyd.

Å endre på noen hagemøbler eller annet husinventar, slike endringer frister de fleste av oss. Men, egentlig liker jeg ikke for mange endringer i livet. Forandring fryder så definitivt ikke, i alle fall hvis det betyr at jeg må ut av min komfortsone.

Endringer kan virke skremmende. Christoffer Logue var en engelsk skribent og poet som levde på 1900-tallet. En av hans mest kjente dikt heter «Come to the Edge.» Diktet sier noe om vår iboende redsel for å gjøre endringer når vi ikke vet om noen støtter oss. På norsk går diktet slik:

Kom til kanten av stupet! – Vi kan komme til å falle.
Kom til kanten! – Det er for høyt!
Kom til kanten! – Og de kom.
Og han skjøv dem. Og de fløy.

Hvis vi holder oss innenfor vår komfortsone, blir verden fort veldig liten. Vi må alle bevege oss utenfor den, våge å ta noen sjanser i livet, teste om vingene bærer oss.

Bibelen setter et navn på dette å våge å kaste seg ut forbi kanten, nemlig «tro». Jesus utfordret mange ganger disiplene sine på dette med tro. «Om dere har tro som et sennepsfrø, kan dere si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit! Og det skal flytte seg. Og ingen ting skal være umulig for dere.» (Matt 17,20).

Nå har ikke jeg så stort behov for å flytte på fysiske fjell. Men, inne i meg og deg finnes mange fjell som heter «nei», «kan ikke», «vil ikke», «tørr ikke» eller «dette går aldri bra!»

Å tro det er å tørre å slippe egen kontroll over livet. Å tro det er å ha tillit til at Gud har kontroll. Å tro det er å legge seg ned ved Jesu kors og rope: Jeg tror på deg, hjelp meg i min tvil.

TRV 067

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone