Impulsdrevet liv
CCL/pixabay

Impulsdrevet liv

Du kan ikke la ditt åndelige liv styres av valg basert på impulser og naivitet.
Svein Anton Hansen, publ. 22.oktober-21

Litt for ofte gjentar dessverre historien seg om forholdet penger, luksusgjenstander og gjeld. Flere, ofte unge menn i 20-årene, havner i luksusfellen. De økonomiske varsellampene og alarmsirener hadde nok gitt fra seg tydelige signaler at man holdt på å miste kontrollen over sin økonomiske situasjon. Likevel fortsatte det ansvarsløse forbruket. Gjelden og forbrukslånene økte i takt med alle unødvendige gjenstander som ble handlet på kredittkort.

Heldigvis kan mange få hjelp av både økonomer og adferds-psykologer. Ofte handler dårlig økonomi om at personens valg styres av impulsivitet. Jeg fikk lyst på noe nytt, derfor kjøpte jeg det uten tanke på konsekvensene. Ofte ser vi også et naivt forhold til penger og regninger, nærmest som man tror regningen forsvinner bare faktura-brevet ikke åpnes. Bak det hele ligger et avhengighetsforhold til ting og tang. Til slutt eier jeg ikke tingene, men tingene eier meg.

Som kristne er Gud og det personlige forholdet til ham vår største skatt og eiendom. Guds-relasjonen er ingen luksusvare. Nei, å tro på og leve med Jesus Kristus er den viktigste nødvendigheten i livet mitt. Jesus-relasjonen er en investering for framtiden, for evigheten. Forholdet til himmelens og jordens skaper opprettes når jeg bekjenner mine synder for Gud og tar imot frelsen gitt av en korsfestet og oppstanden Jesus Kristus.

Men, hvordan oppfører du deg for at denne åndelige investeringen ikke glipper ut av livet ditt? Kristenliv og åndelig påfyll kan ikke styres av et impulsivt sinn. Den som havner i økonomisk luksusfelle styres av impulsivitet og et naivt forhold til penger. Som en kristen må du ikke ende opp med et likegyldig og sløvt forhold til gudsrelasjonen. Du ønsker å leve i avhengighet av nåden og troen på Jesus, ikke i avhengighet av materielle verdier. Du vil leve i respekt for at prisen for din frelse er betalt av en annen, av Jesus. Prisen var kostbar, den kostet ham livet. Vi er dyrt kjøpte sier Bibelen (1.Kor.6,20). Jesu vei til Golgata var ikke drevet av tilfeldige impulser. Nei, av evig kjærlighet gikk har til korset for å gi deg en ny og evig rikdom. Den må du ikke sløse bort ved å la ditt kristenliv styres av feil impulser.  

TRV 101

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone