Himmelsk blikkontakt
CCL/pixabay

Himmelsk blikkontakt

Hver dag kan og må jeg velge om jeg vi se ned eller opp, hvor hen blikket skal søke de virkelige verdier.
Svein Anton Hansen, publ. 04.april-22

To øyne som ser verden, som iakttar menneskene som passerer på gaten utenfor huset. To øyne som søker kontakt og forståelse hos et annet menneske. To øyne kan også slå blikket ned eller se til siden når noe ubehagelig prøver å fange min oppmerksomhet. Mine to øyner gjør mer enn å se hva som skjer rundt meg. De responderer på og styres av hva som bor i hjertet mitt. Blikkontakten starter i mitt indre. Øynene glimter og stråler når jeg møter mennesker jeg liker. Blikkontakten avslører om noen eller noe har verdi for meg.

Paulus skriver brev til en ung menighet i Kolossæ. Jesus hadde flyttet inn i hjertene deres. Men, det var trangt om plassen der inne. Fortsatt søkte hjertene jordiske verdier. Øynene og blikket ble dratt mot ulike synder. Brevet han skriver skal hjelpe de kristne i Kolossæ å flytte blikket oppover, mot de evige verdiene, de som virkelig betyr noe i det lange løp.

«Er dere da reist opp med Kristus, så søk det som er der oppe, der Kristus sitter ved Guds høyre hånd.» (Kolosserne 3,1).

Når jeg ser ned, så ser jeg ti tær og en navle. Du og jeg, vi er alle del av en navle-beskuende slekt. «Jeg, meg og mitt» ligger så naturlig for oss. Derfor søker øynene, blikkene våre det som kan bekrefte og berike oss.
Dersom vi i stedet løfter blikket oppover mot himmelen, mot Jesus, mot evigheten, så vil vi møte den Gud som virkelig kan bekrefte oss og berike livene våre. Å søke den korsfestede og oppstandne Jesus betyr verken at vi blir virkelighetsfjerne eller verdensfornektende. Nei, den som løfter blikket mot himmelen får øye på de viktigste og mest langsiktige verdiene og målene. Dersom du løfter blikket fra jorden og deg selv opp mot Jesus, vil du også få øye på blikket til en Far og Frelser som søker mennesker å frelse hjem til evigheten.

TRV 105

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone