Liten detalj, stor sak
CCL/pixabay

Liten detalj, stor sak

Ofte kan en liten detalj løse en stor sak.
Svein Anton Hansen, publ. 1.juli-22

I politiet jobber det blant annet krimteknikere. De er etterforskere som samler opplysninger for å finne ut om noe ulovlig har skjedd. De sikrer blant annet DNA-spor og fingeravtrykk. En liten detalj eller et lite teknisk spor kan være avgjørende for å få en større kriminalsak oppklart. Svaret kan ofte ligge i noe som ansees for ubetydelig, uvesentlig, en bagatell. Et merke på kroppen eller små blodsdråper kan avsløre at vi har med et drap å gjøre, og hvem som er drapsmannen.

En blodig mann henger på et kors i Jerusalem. Hva tenker jødene i byen om profeten fra Nazareth som nå ender sine dager på korset? Hvordan ser Pontius Pilatus og de romerske soldatene på denne korsfestelsen?
Å bli korsfestet var ingen liten sak. Men, i utgangspunktet var Jesu død lik andre røveres korsfestelse. Menn på et kors var ikke et helt uvanlig syn i datidens Jerusalem. Trolig tenkte de romerske soldatene rundt korset at denne mannens død bare var en i rekken av hundrevis av andre som hadde blitt korsfestet på Golgata. Jesu død var for dem en liten detalj i den voldelige krigshistorien om makten til det stolte Romerriket. En helt ordinær dødsdom ble fullbyrdet i et politisk urolig hjørne av keiserens rike.

Det som i menneskers øyner var en liten sak, løste likevel en stor og annerledes kriminalsak. Storheten i saken forstod neppe de som stod rundt korset. De skjønte ikke at den egentlige krenkede part var Gud selv. Helt utenfor deres evne til å forstå dør den uskyldige for alle mennesker, for alle synder gjort for all tid.
Uten av noe menneske forstod rekkevidden av Jesu korsdød, så ble verdens største kriminalsak løst av det som i menneskers øyner så ut som en liten detalj, drapet på Jesus, Guds Sønn. Men, en av de romerske soldatene som stod ved korset skjønte plutselig hvem de hadde drept. «Da offiseren som sto rett foran ham, så hvordan han utåndet, sa han: «Sannelig, denne mannen var Guds Sønn!» (Markus 15,39). Jesu kors trenger og må ikke bli en liten detalj for oss. Jesu kors og soningsdød er hovedsaken i den kristne tro.

TRV 109

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone