Frontrute eller bakspeil?
Pixabay/CCL

Frontrute eller bakspeil?

En Jesu etterfølger trenger å flytte blikket fra bakspeilet til frontruten.
Svein Anton Hansen, publ. 29.juli-22

Fortiden eller framtiden, hvor har du festet blikket? Sannsynligvis og forhåpentligvis har du øynene og tankene rettet mer mot det som ligger foran enn det som har vært. Hvorfor har bilen din en stor frontrute og små bakspeil? Nettopp fordi det viktigste i livet og det som krever din oppmerksomhet ligger foran deg.

Jo da, vi både skal og bør lære av fortiden. Noe annet vil være dumt og historieløst. Samtidig ligger livet foran deg. Derfor kjører du som bilist målbevisst mot det som ligger framfor deg, mer enn du tenker på det som forsvinner i bakspeilet. Hvor du er på vei er langt viktigere enn hva du etterlater deg.

Frykten for hva jeg kan miste, kan gjøre meg redd for å si et helhjertet «ja» til å følge etter Jesus. For noen ble det for vanskelig å gå fullt inn for å følge frelseren. Noe måtte etterlates. Man var ikke villig til å se noe verdifullt forsvinne i bakspeilet.

Jesus møtte flere ganger folk som ville følge ham. Men, det passet ikke helt akkurat med en gang. Noe måtte først ordnes hjemme. Så, litt senere mente man seg å være klar til et liv i etterfølgelse.

«Det var en som sa: Jeg vil følge deg, Herre. Men, la meg først få lov til å si farvel til dem der hjemme. Men Jesus sa til ham: Ingen som legger hånden sin på plogen og ser seg tilbake, er skikket for Guds rike.» (Lukas 9,61-62)

Det ble for mye «om og men» med han som egentlig ønsket å følge Jesus. Han klarte ikke å ta øynene vekk fra bakspeilet og flytte blikket til frontruten. Veien framover trenger ikke alltid bli enkel, men ikke glem at hvor du er på vei sammen med Jesus er langt viktigere enn hva du etterlater deg her i tiden.

TRV 137

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone