«De gäller inte längre!»
Pixabay/CCL

«De gäller inte längre!»

Betalingsmiddelet hadde blitt verdiløst
Svein Anton Hansen, publ. 5.august-22

Endelig var dagen her, som ikke minst barna hadde ventet på så lenge. Nei, jeg tenker faktisk ikke på julaften, men på familiens ferietur som gjorde en stopp ved en fornøyelsespark i Sverige. Barna hadde gledet seg til berg- og dalbanene, karusellene og for ikke å glemme; tømmerrenna. Siden barna ennå var små, så ble det min oppgave å være med dem opp og ned, fram og tilbake i alle mulige attraksjoner. Etter en stund overtok kona barna og jeg fikk meg en pause. Med bestemte skritt gikk jeg mot kiosken hvor de solgte «våfflor med hallonbär» (på norsk: bringebær). Noen år tidligere hadde vi vært i Sverige, og jeg hadde tatt vare på det som var igjen av løsmynter. Fem svenske 50-øringer lå i lommeboka mi. Nå skulle de brukes som delbetaling på «kaffe og våfflor».
Men, da jeg la dem på disken kom sjokkbeskjeden: «De gäller inte längre!» Hva? Hallo, her har jeg spart på kr 2,50 i flere år, og så kan jeg ikke bruke dem.
Ja, ja, opplever jeg ikke større tap i livet, så skal jeg neppe forvente at andre skal synes synd på meg.

Med vaflene og kaffekoppen i hendene tenkte jeg over dette med at noe ikke gjelder lengre. Jeg kom med verdiløs mynt, utgått på dato. Og, slik kan vi også oppføre oss overfor Gud. Vi setter pris på frelsen, Jesus og alt det han står for og gjør. Vi ønsker å være hans venn. Så kan vi komme til Gud med gode gjerninger. Vi kan prøve å imponere han og kjøpe hans vennskap med åndelige anstrengelser, kristelige øvelser som bønn og Bibel. Men, uansett hva jeg måtte komme med og legge fram for Gud, så vil han svare: «Det gjelder ikke lengre!» Det jeg måtte mene er verdifullt, har nå blitt verdiløst. Heldigvis så trengs det heller ikke lengre noe betaling for å få del i Guds frelse. Den er allerede betalt for av Jesu blod på korset. Blodet gjelder!

Så inviterer Gud oss til å komme til han, få del i og erfare hans vennskap helt gratis: «Dere som ingen penger har, kom, kjøp og et, ja kom, kjøp uten penger og uten betaling vin og melk!» (Jesaja 55,1). Guds gaver får du gratis av nåde, her gjelder ikke verdiløs mynt.

TRV 139

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone