Jesu herlighet, på fjellet og i dalen (Lukas 9,28-36)
Pixabay/CCL

Jesu herlighet, på fjellet og i dalen (Lukas 9,28-36)

Jesu disipler fikk se spektakulære helbredelser. De fikk oppleve at Jesus gjorde saker ingen andre åndelige ledere kunne gjøre. En dag ble tre av disiplene tatt med på et fjell hvor de skulle erfare noe som gjorde dem usikre på om de drømte eller virkelig var våkne.
Svein Anton Hansen, Lukas 9,28-36, Kristi Forklarelsesdag, publ.16.februar-22

«Du tror det ikke før du ser det!» Dette ordtaket sier at noe er så usannsynlig at du faktisk må se det med egne øyne for å tro at det har skjedd, at fenomenet virkelig eksisterer. I kristen sammenheng kan vi like godt snu på ordtaket og bekjenne: «Du ser det ikke før du tror det!» Vi kan ikke se og forstå hvem Gud er før vi tror de ordene han har sagt til oss, eller har tillit til de opplevelsene han viser oss.
Jesu disipler fikk se spektakulære helbredelser. De fikk oppleve at Jesus gjorde saker ingen andre åndelige ledere kunne gjøre. En dag ble tre av disiplene tatt med på et fjell hvor de skulle erfare noe som gjorde dem usikre på om de drømte eller virkelig var våkne.

Både hos Matteus, Markus og Lukas leser vi om den gang Peter, Jakob og Johannes fikk se Jesus bli forandret foran øynene deres. Lukas sin versjon leser vi i 9,28-36:

«28 Omkring åtte dager etter at han hadde sagt dette, skjedde det at han tok med seg Peter, Johannes og Jakob og gikk opp i fjellet for å be. 29 Og mens han ba, ble hans ansikt annerledes å se til, og klærne hans ble skinnende hvite. 30 Og se, to menn samtalte med ham. Det var Moses og Elia. 31 De viste seg i herlighet og talte om hans bortgang, som han skulle fullbyrde i Jerusalem. 32 Peter og de som var med ham, var tynget av søvn. Men da de ble fullt våkne, så de hans herlighet og de to mennene som sto sammen med ham. 33 Og det skjedde, idet mennene skulle skilles fra ham, at Peter sa til Jesus: Mester, det er godt at vi er her! La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia. – Han visste ikke hva han sa. 34 Mens han talte, kom det en sky og overskygget dem, og de ble forferdet da de kom inn i skyen. 35 Og det kom en røst ut fra skyen: Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham! 36 Da røsten kom, så de ingen uten Jesus alene. – De tidde stille og fortalte ingen i de dager noe av det de hadde sett.»

For å be
Jesus tar med seg Peter, Jakob og Johannes opp på et fjell for å be. Disse tre utgjorde den indre sirkel rundt Jesus, de som stod ham aller nærmest i disippelflokken. Det var de samme tre Jesus tok med seg lengre inn i Getsemane-hagen, da han natt til Langfredag ville ha en lengre bønnestund før de romerske soldatene skulle fange ham (Matt. 26,37). Begge gangene ønsket Jesus å bruke tid i bønn. Av og til søkte han Gud alene, men noen ganger som her, tok han med seg andre i bønnestunden.
Kanskje kan dette si oss noe om betydningen av å be flere i lag, det å inkludere andre i våre bønneemner og bønnestunder. Jesus hadde i alle fall behov for å ha flere rundt seg, ikke minst da han stod i bønnekamper i møte med lidelse og kors.

Hos ingen av de tre evangelistene som skriver om denne fortellingen, står det hva fjellet het som de klatret opp. Tradisjonen sier at det dreier seg om Taborfjellet som ligger ikke langt fra Genesaretsjøen i Galilea. Lukas omtaler det bare for «fjellet».

Forvandling og himmelbesøk
Evangelisten Lukas fortsetter med å skrive at på fjellet «ble hans ansikt annerledes å se til». (v.29). Jesu ansikt fikk et annet utseende enn hva disiplene normalt så hos Mesteren. Når Matteus skriver om samme episode, bruker han et verb som egentlig betyr at Jesus «ble transformert». Både utseende og Jesu skikkelse ble forvandlet. Noe av det samme skjedde også med Jesus etter oppstandelsen. Verken Maria Magdalena eller de to Emmaus-vandrerne kjente ham igjen. (Lukas 24).

Hva denne forvandlingen bestod i, trenger vi ikke spekulere så mye i. Men, blant annet ble Jesu klær skinnende hvite og «ansiktet skinte som solen», som Matteus skriver (Matt.17,2).
Disiplene får trolig se Jesus slik han var før han kom til jord, og slik han nå er i himmelen. Denne himmelske Jesus får besøk av to personer vi kjenner fra det gamle testamentet; Moses og Elia. Mens Moses personifiserer Loven, så representerer Elia profetene. I jødedommen ble begge disse tillagt en viktig rolle i endetidsforventningen. Nå kommer de legemlig tilbake på fjellet og snakker med Jesus, endetidens hovedperson.

Jesu lidelse og død
Men, det er ikke framtidige katastrofer eller endetidsdramaer de samtaler om. Nei, de «talte om hans bortgang, som han skulle fullbyrde i Jerusalem» (v.31). Det var Jesu lidelse og død som lå fremst på deres tunge.
Vi kan og bør saktens være opptatt av endetidstegn som peker på at Jesus kommer igjen. Likevel, langt viktigere er det å snakke om Jesu hovedoppgave; å lide og dø for syndige og fortapte mennesker.
Siden de tre disiplene var trette og sløve, så fikk de neppe med seg så mye av samtalen Jesus hadde med Moses og Elia. Men, så våkner ikke minst Peter til live. Fortsatt litt sløv og omtåket av søvnen, sier han det første som faller ham inn: «Mester, det er godt at vi er her! La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia.» (v.33). Lukas kommenterer Peters ordvalg og opptreden slik: «Han visste ikke hva han sa.» (v.33). Nei, impulsiv som Peter ofte er, plumper han ut med et forslag han selv synes framstår godt. For nå trives han virkelig godt her på fjellet. Han kjenner det som om han befinner seg i himmelen. Her vil han fortsatt bli værende, slippe å gå ned i dalen igjen, ned til hverdagens bekymringer.

Gud kommer
Mens Peter taler til Jesus, Moses og Elia, får de kjenne på enda mer himmelsk besøk og nærvær. Gud selv kommer til dem, innhyllet i en sky. «Mens han talte, kom det en sky og overskygget dem, og de ble forferdet da de kom inn i skyen. Og det kom en røst ut fra skyen: Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!» (v.34-35). Skyen er i det gamle testamentet uttrykk for at Gud har kommet nær (bl.a. 2.Mos.24). Når Gud virkelig er nær, så snakker han. Og, Gud taler om hans Sønn, Jesus, den utvalgte.

Samme røsten hørte noen av disiplene ca. tre år tidligere. De som den gang var til stede da Jesus ble døpt av døperen Johannes, de hørte Gud gi Jesus det samme vitnesbyrd som han nå gjør på fjellet.

Lukas skriver at de tre disiplene ble redde, forferdet da de kom inn i skyen. Deres høyst menneskelige og normale reaksjon kan vi forstå. Men, her ligger mer enn den usikkerhet alle mennesker kan erfare når noe unormalt skjer oss. For, i møte med det hellige og den Hellige reagerer mennesker både med frykt og fascinasjon. Moses på Sinai-fjellet (2.Mos.24) og Jesaja i templet (Jesaja 6) fryktet og skalv i møte den den hellige, rene og opphøyde Gud. Noe av det samme erfarte Peter noen år tidligere da Jesus ba ham prøve fiskelykken på nytt etter en natt med tomme garn. Jesus gav fiskerne fulle garn, og Peter faller på sine knær i bønn i møte med Jesus, den hellige (Lukas 5).

Gud taler
I denne fortellingen om Jesu forvandling på fjellet, kan vi lese tankene som både Gud og Peter satte ord på. Mens Peter i overgangen fra søvn til våken tilstand taler «tull», så snakker Gud seriøse, alvorlige, men også gode ord. I Matteus sin versjon av fortellingen, går Jesus bort til disiplene og sier: «Reis dere, og frykt ikke!» (Matt. 17,7). Flere steder både i det gamle og det nye testamentet, møter vi samme oppfordring: «frykt ikke!»
Fra en side sett har vi all grunn til å frykte den hellige Gud, hans rene vesen og hans gjennomtrengende blikk. Samtidig møter Gud og Jesus oss med nåde, tilgivelse og nytt håp. Vi har all grunn til ikke å frykte når vi tror på og kjenner den treenige Gud.

Bare Jesus
Gud taler ut av skyen på fjellet. Og Lukas avslutter med å skrive: «Da røsten kom, så de ingen uten Jesus alene.» (v.36). Gud taler om sin sønn Jesus. Og når vi lytter til Guds Ord, så får vi også erfare det samme; at vi kun ser Guds Sønn. For hele Bibelen peker fram mot og taler om Jesus Kristus. Derfor erfarer også vi det samme når vi leser blant annet denne historien, vi ser mere av og klarer hvem Mesteren er.

Denne bibelteksten som brukes på «Kristi Forklarelsesdag», viser oss at Jesus er Guds Sønn, en evig, hellig og opphøyet frelser. Ut fra bibelteksten forstår vi mer av sammenhengen mellom det gamle og det nye testamentet. Moses, Elia og de andre gammeltestamentlige forfatterne skrev om Guds inngripen i historien. De skrev også at det en dag i framtiden skulle komme en større profet som skulle gi et helt og fullt bilde av hvem Gud er.

Fjellet og dalen
Av og til kan vi erfare sterke åndelige møter og opplevelser. Noe blir så «velsignet godt for oss», at vi ønsker å forbli i denne åndelige fjellopplevelsen. Men, så vil også vi erfare dette uunngåelige nødvendige; å vandre ned i dalen, ned til hverdagens bekymringer. Da kan vi likevel være trygge på at heller ikke Jesus blir igjen på fjellet, men følger med oss der vi vandrer.

På fjellet fikk Peter, Jakob og Johannes se Jesu herlighet. Opplevelsen var så sterk og gjennomgripende, at Peter mange år senere skriver om den i sitt andre brev (2.Pet.1,16-18). Sammen med resten av disiplene fikk de tre som ble med på fjellet se Jesu herlighet bare noen dager etter denne fjellopplevelsen. På korset langfredag så de ingen herlighet og lysglans. Nei, for de som stod ved Jesu kors var det lite herlighet og hellighet å se. Men, faktisk ved og gjennom korset åpenbarte Gud sin herlighet.
Hebreerbrevets forfatter skriver: «Jesus, ham ser vi kronet med herlighet og ære fordi han led døden, for at han ved Guds nåde skulle smake døden for alle» (Hebr. 2,9). Ingen Jesu oppstandelse, ingen herlighet. Nei, men heller ingen herlighet uten kors og død, dit Jesus var på vei fra fjellet han og de tre disiplene nettopp hadde besteget og møtt Moses og Elia.

BS 2207

Spørsmål til selvrefleksjon og samtale:

  • Prøv å forklar forskjellen på uttrykkene: «Du tror det ikke før du ser det!» og «Du ser det ikke før du tror det!»
  • Hva var hensikten og hvorfor var det viktig for Jesus å ta med seg de tre disiplene på fjellet og i Getsemane-hagen? Og, hva kan vi lære av det?
  • På fjellet ble Jesus «transformert». Hva bestod denne forvandlingen i?
  • Peter hadde lyst til at opplevelsen på fjellet skulle vare lengst mulig. Tenk etter/ del med hverandre opplevelser der du har kjent deg «på fjellet».
  • Les Jesaja 6,1-8 og se hvordan profeten reagerer i møte med Den Hellige Gud.
  • På hvilken måte ser vi Jesu herlighet på korset?

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone