På venteliste?
Pixabay/CCL

På venteliste?

I drømmen hadde mannen et mareritt om at han hadde blitt plassert på en venteliste.
Svein Anton Hansen, publ. 22.august-22

Mannen våknet brått og brutalt. Det var ikke vekkerklokken som vekket han denne morgenen. Nattens drøm hadde endt i mareritt. Svett på kroppen og med høy puls satte han seg fort opp i sengen. I drømmen hadde han stått i en lang lang kø. Nå var han kommet helt fram til Sankt Peter i Perleporten. Portvokteren hadde i drømmen bladd fram og tilbake i den gedigne boken med navn på alle som skulle slippes inn i himmelen. Men dessverre, Sankt Peter hadde ikke klart og finne mannens navn. Til slutt utbrøt Peter: «Jeg kan jo sette deg opp på venteliste. Men, vær klar over at jeg aldri får noen avbestillinger.»

Vi kan saktens le av humoren i denne setningen som var trykket i en tegneserie. Nei, ingen kan vel forestille seg at noen frivillig vil stryke sitt navn ut av listen til de som skal til himmelen, når vi vet hva alternativet er. Hadde det eksistert en himmelsk venteliste, ville neppe portvokteren fått telefoner eller mailer med avbestillinger.

Heldigvis opererer ikke Gud med slike ventelister. Himmelen har ikke begrenset med plass. Alle frelste, alle som vil tro på og tilhøre Jesus, har fått sitt navn skrevet inn i den himmelske protokoll.
Til de kristne i menigheten Sardes i Johannes Åpenbaring, sier Jesus selv: «Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler.» (Joh.åp.3,5).

Du som tror på Jesus, som bekjenner deg til den egentlige portvokteren, kan legge deg trygt til å sove om natten. For ditt navn er skrevet inn i livets bok. Du trenger ikke frykte at fienden vil hacke den listen og slette navnet ditt. Så har også Jesus selv lovet at han aldri i evighet kommer til å stryke det ut av boken, eller sette deg på venteliste.

Men dersom jeg ikke hadde et personlig forhold til Jesus, da ville jeg ikke lagt meg like trygg til å sove. For da kunne et mareritt av en drøm blitt til uønsket virkelighet.

TRV 144

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone