Hvordan kan Gud tillate fortapelsen?

Jeg forstår ikke hvordan Gud kan tillate folk å havne i helvete. Det er jo helt urettferdig, spør du meg … Har slitt sånn med dette helt siden jeg begynte på videregående. (A., jente)

SVAR:

Takk for et langt brev der du utdyper spørsmålet. Jeg forstår din engstelse når du fokuserer på dette med helvete og fortapelsen. Men det går an å tenke ut fra et annet utgangspunkt.

Jeg leste nettopp en bok som sier at Gud har sju egenskaper. Han er lys, han er kjærlighet, han er rettferdighet, han er harme, han er barmhjertighet, han er nåde, og han er makt. Alle disse kan dokumenteres ut fra Bibelen. Nesten alle disse er «positive» egenskaper.

Gud har skapt en fantastisk flott verden vi kan leve i. Naturen, menneskene, kjærligheten og gleden – her er titusener av ting å takke for.

Det triste er at de aller fleste ikke vil takke Gud for noe av det. De vil ikke gi ham ære, de bryr seg ikke om å lære ham å kjenne, de finner ingen grunn til å be om tilgivelse for syndene sine.

Gud vet hvor onde og utakknemlige vi er. Ingen av oss fortjener å ha med en hellig og ren Gud å gjøre. Hvis Guds rettferdighet var hans eneste egenskap, ville vi bli forkastet eller utslettet alle.

Derfor sendte Gud Jesus for å frelse oss. Han tok alle syndene på seg. Det kostet stor smerte for Jesus. Men han gjorde det av kjærlighet – Guds egen kjærlighet. Alle som ydmyker seg og tar imot gratisgaven fra Gud, tilgivelse for alle syndene, får evig liv sammen med Gud.

De som vender Gud ryggen, hva skal Gud gjøre med dem? Han vil ikke tvinge noen. Han sier bare: Hvis du vil leve uten kontakt med meg i dette livet, skal du slippe å ha kontakt med meg i det evige livet.

Et liv totalt uten Gud forstår vi lite av hva innebærer. For i dette livet kan vi ikke leve et sekund om ikke Gud holder i gang hjerteslagene våre.

Fortapelsen eller helvete er å leve uten Gud for bestandig. Bibelen uttrykker i sterke bilder hva det innebærer. Vi skjønner at det må være forferdelig.

Gud er ikke urettferdig så han viser noen bort fra seg uten at det er en grunn for det. Men noen har ikke fått høre evangeliet, noen har ikke hatt evnen til å forstå det, osv. De blir nok vurdert på en annen måte.

For å si dette med andre ord: Bibelen lærer at vi alle er syndere. En syndig mor og en syndig far får et syndig barn. Dette kan vi ikke hjelpe for. Men i denne tilstanden er vi dypt elsket av Gud. Og han har gitt en – for oss – enkel vei til å bli berget. Den var vanskelig for Jesus, men lite krevende for oss. «Jesu blod renser oss fra alle synder.»

Bibelen sier at «Herren … vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal komme til omvendelse». (2. Pet 3,9) Det står også skrevet i Den lille bibel: «For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» (Joh 3,16)

Fortapelsen er noe grufullt. Men vi må ikke skremme folk med den. Vi skal heller snakke om hva Gud har gjort for å berge oss fra fortapelsen.

Jeg kommer tilbake til dette med bildet vi har dannet oss av hvordan Gud er. Vi må la Bibelen gi oss det bildet. En dame skrev brev til en skotsk teolog som het William Barclay. Han hadde opplevd det triste å miste datteren sin på 21 år i en ulykke, men kunne fortelle at Gud ga ham trøst under den lange sørgetiden. Damen skrev i et anonymt brev: «Kjære dr. Barclay. Jeg vet hvorfor Gud drepte datteren din. Det var for å redde henne fra alt det tullete du lærer om Gud.»

Men Barclay visste ut fra bildet av Gud i Bibelen, at Gud ikke dreper folks døtre for å straffe dem. Hadde han visst om damens adresse, sa han at han ville ha skrevet tilbake og sagt med milde ord: «Den guden du tegner et bilde av, er min djevel.»

Med andre ord: Gud er ikke ond. Denne kvinnen hadde et helt feil bilde av Gud som et hevnlystent, ondskapsfullt og uberegnelig vesen. Men det er jo langt fra det bildet vi får av Gud ut fra Det nye testamente.

Vi vet ikke så mye om de store sammenhengene i livet og i evigheten, kjære A. Vi vet bare at Gud kjenner alle hjerter, han er rettferdig og god. I evigheten vil han la ondskap, tårer, sorg, svik og spott være utestengt. Vårt kall er å invitere til det himmelske festmåltidet, der alle som vil, kan få ta imot Guds nåde og frelse.

OPKL339

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone