Bedre enn en blå ballong
Pixabay/CCL

Bedre enn en blå ballong

Må jeg velge mellom Jesus, en blå ballong og «den nåværende verden»?
Svein Anton Hansen, publ. 13.mars-23

Bygdas kristne lokalradio hadde mange spennende programmer og derfor mange trofaste lyttere. I programmet «Ønskekonserten» kunne folk ringe inn og ønske seg en sang, som så ble spilt. Tradisjonelle bedehussanger som: «Det er makt i de foldede hender» og «Salige visshet, Jesus er min», var gjengangere når lytterne ringte inn sine ønsker.

Så, en dag kom det et heller originalt ønske gjennom telefonrøret: «Kan dere spille den der sangen: «Jeg vil ha en blå ballong», gjerne sunget av han der Arne Bendiksen?»
De to i studioet satte i gang å lete blant vinylplater, kassetter og CD-er. Men ingen sang med «blå ballong» var å finne. Hva skulle de gjøre og svare han som hadde ringt inn? Etter litt hodekløing, hadde de svaret klart. Et par minutter senere kunne de som denne kvelden lyttet til den kristne lokalradioen høre: «Vi har fått inn et ønske om å spille sangen: «Jeg vil ha en blå ballong.» Dessverre har vi ikke den sangen. Så i stedet spiller vi sangen: «Jeg vil heller ha Jesus.»

Nå kan jeg heldigvis velge å ha både en blå ballong og enda mer verdifulle saker og samtidig eie troen på Jesus Kristus. Her finnes selvfølgelig ingen motsetning. Samtidig stilles vi daglig på valg, hvem vi vil følge og hva som skal fange vår oppmerksomhet og vårt hjerte.

Demas var en venn av Paulus. Han fulgte ham på en misjonsreise og var hans medarbeider. Men, noe skjedde i Demas sitt liv. Paulus skriver: «Demas forlot meg, fordi han fikk kjærlighet til den nåværende verden ...» (2.Tim.4,10).

Et menneske, en annen interesse eller noe fysisk verdifullt ble viktigere for Demas enn kallet til å misjonere. Kanskje ville han heller ha noe annet i stedet for Jesus. Ikke bare forlot han Paulus, men kanskje også den kristne troen. Han valgte «den nåværende verden.»

Djevelen frister den enkelte av oss der vi er svakest i vår syndige natur. Den gamle slangen vet nøyaktig hva som må til for å lokke oss til å vende synet bort fra Jesus og til «den nåværende verden.»

Kan du med troens trygghet og glede synge sangen den kristne lokalradioen spilte?
«Jeg vil heller ha Jesus enn perler og gull, heller ham enn de skatter som smuldrer i muld.
Jeg vil heller ha Jesus enn riker og land, heller ledes hver dag av en naglemerkt hand.
Enn ha kongemakt og en fyrstes prakt, men i lenker være lagt.
Jeg vil heller ha Jesus enn hva som helst meg verden kan by i dag.»

TRV 170

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone