Hold fast i motvinden!
Pixabay/CCL

Hold fast i motvinden!

Sterk, kald og bitende motvind kan erfares på så mange områder i livet.
 

Mange av oss bor på steder hvor vinden fra tid til annen kan ta ganske kraftig. Ikke bare liten bris, men gjerne stiv kuling og ofte også full storm er vi på ingen måter ukjente med. Er du da ute og bokstavelig talt lufter vettet, så må du holde på klær og andre gjenstander så du ikke står forblåst og ribbet tilbake. For min del så blåser den kalde motvinden all tvil til side – jeg vil inn!

Også i overført betydning kan det blåse mye. Sykdom, arbeidsledighet og ensomhet kan føles som konstant og vedvarende motvind.
Som en bekjennende kristen kan du sanne og kjenne at verdens kalde vinder pisker mot livet. Du fristes til å slakke på forventningene til tydelig bekjennelse. Kanskje får du lyst til å ikke ta det fullt så nøye med hva Bibelen sier den forventer av en Jesu etterfølger.

I Johannes Åpenbaring leser vi om sju menigheter i datidens Lilleasia. Den kristne troen stod under et kontinuerlig press. Motvinden holdt på å blåse mange troende over ende.
En av disse menighetene holdt til i byen Filadelfia. De kristne der valgte å stå oppreiste gjennom forfølgelsens bitende motvind. Derfor får de følgende vurdering og dom av Jesus:

«Fordi du har bevart mitt ord om tålmodighet, vil jeg bevare deg fra den prøvelsens time som skal komme over hele verden, for å prøve dem som bor på jorden. Jeg kommer snart! Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din krone.» (Joh.åp. 3,10-11)

Som barn av Kongenes Konge hadde de alle fått en usynlig krone på sitt hode. Nå måtte de holde ekstra fast på den, slik at den ikke blåste bort.

Jesus vil også i dag si: Vær ikke redd for det du skal lide. Vær forberedt på motgang. Vil du tro på en hel Bibel, så vil du fort tilhøre et mindretall og en raritet i dagens samfunn. Men, hold fast og hold ut! Jesus kommer snart tilbake.

TRV 187

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone