Oppdrettslaks er også fisk
Pixabay/CCL

Oppdrettslaks er også fisk

Villfisk og oppdrettsfisk? Du er ikke en mindre viktig fisk om du er en oppdrettslaks!
 

Jeg er ganske sikker på at alle som driver med fisking vil mene at fisk fanget ute i naturen både ser og smaker bedre enn oppdrettsfisk. Enten du sitter i fiskebåten eller står langs med elven, så kjenner du adrenalinet nærme seg kokepunktet når det napper i fiskesnøret. Du drar villfisken i land, sløyer den, og til slutt spiser du den velsmakende fangsten. Selve fangstopplevelsen krydrer smaken på fiskemåltidet.

Jesus brukte noen ganger bildet med fisk for å forklare disiplene hva deres oppdrag skulle være: «Følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere.» (Markus 1,17), eller da han sa: «Kast garnet på høyre side av båten, så får dere fisk!» (Johannes 21,6).
Fisken må fanges hvis den skal bli til mat for sultne mennesker. Fisker, seks fot lang, også kalt mennesker, skal samles inn til Guds rike og reddes for evigheten.

Av og til sender Gud oss tider med vekkelse. Mye villfisk fanges inn i garnene Gud har satt ut. Slike tider skulle vi lengte mer etter og be om at Herren må sende oss. Samtidig, de aller fleste som blir kristne vokser opp i bekjennende kristne hjem. De lever barne- og ungdomstiden omgitt av kristne foreldre, gjerne beskyttet i et trygt og godt kristent miljø. For å være i bildet med fisk; de lever som oppdrettslaksen. Og, det skal vi verken snakke negativt om eller se som mindre betydningsfullt. Oppdrettslaks er også fisk!

«Lær den unge den veien han skal gå! Så viker han ikke fra den når han blir gammel.» (Ordspråkene 22,6).

Jeg tror en sunn åndelig oppvekst med «oppdragelses-kristendom» på sikt vil føre den unge inn i «vekkelses-kristendom». Med god åndelig ballast fra hjemmet, vil den unge lettere si «ja» til kallet om å vende om til et liv i etterfølgelse av Jesus.

Vi ønsker og ber om fulle garn med villaks, samtidig som vi takker Gud for all oppdrettslaks. Ja takk, begge deler!

TRV 190

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone