Skylapper, ja takk!
Pixabay/CCL

Skylapper, ja takk!

Får skylappene som heter gudsfrykt og kjærlighet til Jesu frelse styre blikket og retningen i livet, da har du gode sjanser for å nå frelst hjem.
 

«Har du skylapper på?» «Nei, nå må du se til å fjerne skylappene foran øynene dine!» Setninger om dette kan du risikere å møte i en diskusjon hvis du veldig sterkt hevder et syn og ikke er villig til å prøve å se en sak fra flere sider. Mennesker som i overført betydning går med skylapper på, makter ofte ikke å se det store og hele bildet. Ja, uttrykket brukes gjerne om den som har en tendens til å rette sin oppmerksomhet om enkelte saker, som har sine «kjepphester» han hele tiden må snakke om og diskutere. Slik har ordet «skylapper» fått en negativ klang ved seg.

Egentlig og opprinnelig har en skylapp en god og positiv funksjon. De som driver med hestesport kjenner til denne viktige gjenstanden. En lappe av lær festes på hodet ved hestens øyner. Den skal hindre løpshetsen i å se til siden og bli skremt av de andre hestene som deltar i veddeløpet. Skylappen hjelper hesten til å holde fokus, til å se rett fram mot målet.

I åndelig forstand kan vi trenge noen skylapper som hjelper oss til å fokusere på Jesus. Faren for oss er at så mange ting i verden ønsker å få blikket vårt bort fra verdens frelser. Ikke minst kan fristelser lokke og dra på øynene mine. Tidligere synder i livet ønsker også å få meg til å snu meg, se tilbake på fortidens feiltrinn.

 «La oss ... legge av alt som tynger, og synden som henger så fast ved oss, og løpe med tålmodighet i den kampen vi har foran oss, med blikket festet på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender.» (Heb.br. 12,1-2)

Livet mitt kan jeg sammenligne med et løp. Målet når jeg i det jeg dør, når jeg møter Kristus som verdens dommer og min frelser. Når evigheten starter er mitt livsløp over. Fram til da trenger vi alle noen skylapper som hindrer oss i å bli forstyrret i løpet, skylapper som hjelper oss å se den rette vei, slik at ikke blikket søker avveiene. Her skal du få navn på to viktige skylapper; gudsfrykt og kjærlighet til Jesu frelse. Får disse to skylappene styre blikket og retningen i livet, da har du gode sjanser for å nå frelst hjem.

TRV 198

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone