Polariserende filter
Pixabay/CCL

Polariserende filter

Ta konfrontasjoner og diskusjoner når de er nødvendige og uunngåelige. Ellers, sånn til hverdags, hold fred også med de utenfor Guds menighet.
 

Av og til dukker det opp en sang på radioen du enten skrur opp volumet på, eller du umiddelbart trykker på av-knappen. Noen bare elsker den sangen, mens andre av oss ikke makter å høre den melodien, i alle fall ikke framført av akkurat den sangeren. Slik kan det også forholde seg med politikere eller underholdningsartister på TV. Enten liker man dem 100 %, ellers så kan man ikke for noe i verden klare å høre og se dem snakke eller fortelle sine historier. Alle har vi en mening om nettopp den sangen, politikeren eller det TV-ansiktet. Ingen forholder seg nøytral. Vi kaller dette for at noe eller noen oppfattes som et «polariserende filter».

Til ditt fotokamera kan du kjøpe noe som heter et polariserende filter. Det fungerer på den måten at lys langs samme akse slippes igjennom, mens lys som polariseres 90 grader i forhold til aksen ikke slipper igjennom. Lyset fra de mennesker som oppleves å være et «polariserende filter», slipper du enten inn eller du avviser dem.

Noen kristne kan stå i fare for å tenke at alt som har med Jesus og kristentroen å gjøre, det vil de ikke-kristne neppe like. Så, jo mer man opplever seg og sin tro avvist, på riktigere vei skal man visst være. For, sa ikke Jesus noe om at man enten er med eller mot ham?

Samtidig så skriver også Paulus noe viktig om at vi ikke for enhver pris må ende opp som polariserende filtre. Han skriver til sin medarbeider Timoteus om hva han skal se etter når Timoteus skal plukke ut ledere til menigheten. Da skriver Paulus blant annet dette:

«Derfor må en tilsynsmann være uklanderlig, én kvinnes mann, edruelig, sindig, verdig, gjestfri, dyktig til å lære andre ... Han må også ha godt vitnesbyrd fra dem som er utenfor.» (1.Tim 3,2.7a)

Den som skal lede Guds menighet må også ha et godt ord på seg blant de som står utenfor Guds menighet. Menighetens ledere må ikke bli oppfattet som kverulanter og kranglefanter. Vi må ikke ende opp med verken å være eller bli oppfattet som kristne som er ute etter å skape motsetninger for alt og ingenting. Så, ta konfrontasjoner og diskusjoner når de er nødvendige og uunngåelige. Ellers, sånn til hverdags, hold fred også med de utenfor Guds menighet,
så vi kan leve et stille og rolig liv i all gudsfrykt og ærbarhet. (1.Tim 2,2).

 TRV 200

Av Svein Anton Hansen, Noreapastoren 

Vi vil vise omsorg for hele mennesket og forkynne evangeliet om frelse ved troen på Jesus, med et særlig fokus på områder som er stengt for tradisjonell misjon. Vi gjør det gjennom målrettet bruk av elektroniske og digitale medier nasjonalt og internasjonalt.

Gi en gave

Kontakt oss

38 14 50 20

Bergtorasvei 120,
4633 Kristiansand

post@norea.no

Kontonummer: 3000.63.49494

Vipps-nr: 74066

Send oss en melding

Powered by Cornerstone